Reklama medycyny estetycznej w internecie od 1 stycznia 2023 r. – poznaj legalne sposoby

reklama medycyny estetycznej

Reklama medycyny estetycznej i reklama wyrobów medycznych to gorące tematy. Niezależnie jednak od tego, czy jesteś kosmetologiem, lekarzem medycyny estetycznej, czy właścicielem małego lub dużego salonu, nadal możesz osiągnąć znaczne zyski dzięki działaniom marketingowym w internecie.

Zdobywanie nowych klientów jest czymś, czego chce każdy w branży beauty, dlatego dzięki temu artykułowi dowiesz się, które narzędzia marketingu online pomogą Twojej firmie pozyskiwać nowych klientów, utrzymać dotychczasowych, zdobywać nowych obserwujących w mediach społecznościowych, czy też zwiększać ruch w witrynie.

Zacznijmy jednak od kwestii zakazu reklamowania m.in. usług, czy produktów medycyny estetycznej, które dotknęły Twoją branżę.

Spis treści:
Reklama medycyny estetycznej

Zakaz reklamowania usług medycznych - kogo dotyczy, a kogo nie

Których zabiegów, czy produktów nie można reklamować od 1 stycznia 2023 roku? Jeśli jeszcze jesteś przed konsultacją z prawnikiem, możemy wyjaśnić ile prawdy jest w doniesieniach krążących w internecie. Czy grożą Ci kary w wysokości 2 milionów złotych?

Zakaz reklamy niektórych usług, czy produktów, który wszedł w życie 1 stycznia 2023 r., to obecnie najgorętszy temat w branży beauty . Jednak z czego wynika zakaz reklamy i czego właściwie dotyczy?

Reklama medycyny estetycznej

Na początku należy zaznaczyć, że nowa ustawa nie skupia się wyłącznie na samych zakazach. Są kwestie, które ustawa reguluje, czy też wytycza pewne zasady reklamowania. Reklamowanie, to kierowanie do publicznej wiadomości komunikatów, w tym przypadku, dotyczących wyrobów przeznaczonych do zabiegów medycznych.

Nowa ustawa, jak wynika z jej nazwy, dotyczy wyrobów medycznych. Zatem na dobry początek należy sprawdzić, w którym miejscu Twój salon ma do czynienia z produktami, czy usługami uznanymi za medyczne.

Dla wszystkich właścicieli gabinetów medycyny estetycznej określenie terminów medycznych w sprawie nowej ustawy o wyrobach medycznych jest podstawą. Ustawa oczywiście dotyczy także producentów wyrobów medycznych, którzy muszą się bezapelacyjnie wycofać z promowania produktów.

Pierwszą rzeczą, co wypada zrobić jest dokładne sprawdzenie wszystkiego, co masz w gabinecie oraz utworzenie listy wyrobów przeznaczonych do zabiegów medycznych. Jeśli okaże się, że nie korzystasz z wyrobów medycznych, tak możesz zapomnieć o temacie. Jeżeli jednak w swojej praktyce wykorzystujesz wyroby medyczne, tak polecamy zapoznać się ustawą.

Forma promowania usług w medycynie estetycznej zmienia się bezpowrotnie, a kierowanie komunikatów reklamowych do publicznej wiadomości przybiera inny kształt.

Dobrze jest skonsultować z prawnikiem kwestię związane z legalną reklamą wyrobów medycznych oraz z agencją marketingową, z której usług korzystasz lub chcesz skorzystać. Reklama wyrobów medycznych jest zakazana.

Sprawdź także: marketing salonu kosmetycznego

Nie masz pewności, czy korzystasz z wyrobów medycznych?

W takiej sytuacji polecamy przeczytanie instrukcji, charakterystyki i innych dostępnych materiałów dotyczących produktów, czy urządzeń, którymi świadczysz usługi. Kluczowe jest to, co masz w papierach i właśnie to trzeba porządnie sprawdzić.

Jeśli mowa o wyrobach medycznych, które obejmuje zakaz reklamy w kwestii produktów medycyny estetycznej wyróżniamy poniższe produkty medyczne:

  • lasery do depilacji, do usuwania blizn, czy tatuaży

  • sprzętów specjalistycznych wykorzystujących ultradźwięki, fale radiowe, HIFU

  • urządzenia do karboksyterapii

  • preparaty do stosowania na skórę, np. krem na podrażnienia po zabiegach, czy krem znieczulający

  • peelingi chemiczne

  • produkty do mezoterapii

  • produkty do lipolizy iniekcyjnej

  • wypełniacze, np. kwas hialuronowy

  • narzędzia podologiczne

  • frezarki

  • lampy, np. na podczerwień

  • barwniki do makijażu permanentnego

  • maseczki, rękawiczki, czy środki do dezynfekcji

Zmiany, które dadzą najmocniej odczuć zakaz reklamy

Zmiany wprowadzone 1 stycznia 2023 roku to nie tylko ograniczona promocja wyrobów medycznych wykorzystywanych w gabinetach, to także zakaz wykorzystywania wizerunków lekarzy w reklamach. Ponadto, w reklamach wyrobów medycznych nie można także korzystać z wizerunku osób wykonujących rolę influencerów, czy też osób, które nie są związane z branżą medyczną. Takie osoby, nie mogą zachęcać do nabycia reklamowanych wyrobów medycznych.

Cytujemy:

Reklama wyrobu kierowana do publicznej wiadomości nie może:
1) wykorzystywać wizerunku osób wykonujących zawody medyczne lub podających się za takie osoby lub przedstawiać osób prezentujących wyrób w sposób sugerujący, że wykonują taki zawód;
2) zawierać bezpośredniego wezwania dzieci do nabycia reklamowanych wyrobów lub do nakłonienia rodziców lub innych osób dorosłych do kupienia im reklamowanych wyrobów;
3) dotyczyć wyrobów przeznaczonych do używania przez użytkowników innych niż laicy.

Ostatni punkt oznacza, że reklama wyrobu medycznego, która jest publiczna oraz dostępna dla wszystkich może dotyczyć wyłącznie wyrobów, z których mogą korzystać laicy.

Strategia marketingowa od 2023 roku branży medycyny estetycznej

Kluczową kwestią w nowych przepisach, które zakazują reklamy wyrobów medycznych, tzn. poszczególnych produktów, urządzeń, czy zabiegów medycyny estetycznej jest fakt, że mowa tutaj o publicznym reklamowaniu.

Istotną informacją dla właścicieli gabinetów medycyny estetycznej, jest fakt, że są sposoby na zdobywanie zainteresowania klientów z pominięciem bezpośredniego promowania zabronionych wyrobów medycznych.

Dlaczego marketing internetowy jest niezbędny w branży medycyny estetycznej?

Marketing internetowy to obecnie podstawa promowania biznesu dla każdej branży lub firmy, niezależnie od tego, czy jest to duża, średnia czy mała. Marketing online to sposób, dzięki któremu docierasz to potencjalnych klientów i sprzedajesz swój produkt lub usługi za pośrednictwem internetu.

Ten rodzaj marketingu sprawdza się również w promowaniu zabiegów medycyny estetycznej opartych na specjalistycznych urządzeniach, czy preparatach. Dlatego tak wielu lekarzy medycyny estetycznej promuje swoje usługi w sieci. Ta inwestycja pomaga w prezentowaniu wyników swojej pracy oraz w zdobywaniu nowych klientów. Bez działań marketingowych w internecie konkurowanie na rynku jest obecnie niemożliwe.

Za pomocą marketingu internetowego można zwiększyć świadomość firmy wśród lokalnej społeczności, oferując wachlarz zabiegów medycyny estetycznej, których szukają. Ważne jest stosowanie różnych narzędzi e-marketingu, co pomaga wyróżnić się na tle konkurencji i dotrzeć do większej ilości potencjalnych klientów, nim zrobi to konkurencja.

Narzędzia marketingu internetowego, które można legalnie wykorzystać w medycynie estetycznej

Strategie marketingowe różnią się w zależności od rodzaju gabinetu, lokalizacji, docelowych klientów oraz rodzajów usług. Poniżej najważniejsze narzędzia marketingu internetowego, z których mogą korzystać gabinety oraz lekarze medycyny estetycznej.

Pozycjonowanie strony (SEO) jako legalna reklama medycyny estetycznej

W świetle nowej ustawy o wyrobach medycznych pozycjonowanie strony jest dalej niezbędnym działaniem dla branży. Jeśli chcesz aby Twoje usługi były na szczycie wyszukiwarki Google i chcesz docierać do potencjalnych klientów, tak pozycjonowanie jest dla Ciebie.

Jeśli sektor usług medycyny estetycznej jest sektorem, w którym działasz, tak na pewno masz już świadomość jak konkurencyjna jest to branża. Aby klienci wiedzieli o istnieniu Twojego gabinetu, tak Twoja strona internetowa musi zajmować wysoką pozycję w Google. Wszystko po to, aby się rozwijać, zwiększać ruch w witrynie i zdobywać nowych klientów.

Pozycjonowanie strony internetowej, to świetny sposób, aby być bardziej widocznym dla osób, które chcą znaleźć usługi, które oferujesz. Chociaż uzyskanie dobrych wyników zajmuje trochę czasu, tak zapewnia ostatecznie pozycję eksperta w swojej dziedzinie i poprawi pozycję w rankingu Google.

Strategia SEO dla zabiegów medycyny estetycznej opartych o nową ustawę obejmują:
  • dobór odpowiednich fraz kluczowych

  • optymalizuję strony pod kątem meta opisów

  • zoptymalizowanie adresów URL

  • opisy usług i produktów SEO

  • tworzenie treści SEO, content marketing

  • linkowanie wewnętrzne

  • pozyskiwanie backlinków

  • techniczne SEO

Google Moja Firma

Profil firmy w Google Moja Firma pomoże użytkownikom znaleźć Twój gabinet medycyny estetycznej, gdy szukają danych usług w swojej okolicy. Twoja wizytówka Google Moja Firma pokazuje wyszukiwarkom, gdzie i jak odwiedzić Twoją firmę. Profil firmy w Google poprawia również lokalne SEO. Odpowiednio pozycjonowana wizytówka biznesu pozwoli użytkownikom znaleźć Twoje usługi w okolicy.

Pozycjonowanie strony - korzyści

Branża medycyny estetycznej jest niezwykle konkurencyjna, co sprawia, że ​​usługa SEO i pozycjonowanie w wyszukiwarce Google są bardzo powszechnymi działaniami. Poniżej lista najważniejszych korzyści, które możesz uzyskać dzięki pozycjonowaniu strony www:

  • większy ruch na stronie, czyli więcej klientów

  • prosty sposób na budowanie świadomości marki

  • budowanie autorytetu w swojej dziedzinie

  • nie wymaga płacenia za promocję w Google

  • wyprzedzanie konkurencji

  • wgląd do statystyk

reklama medycyny estetycznej

Marketing w mediach społecznościowych - jako reklama wyrobu medycznego

Nie ma absolutnie żadnych wątpliwości, że media społecznościowe to miejsce dla dużych i małych marek z branży beauty. Pytanie, które Social Media będą dla Ciebie najlepsze? Na szczęście istnieje wiele danych, które to powiedzą. Według ostatnich badań, klienci branży medycyny estetycznej mają kilka ulubionych kanałów mediów społecznościowych, na których mogą spędzać czas: Instagram (ok. 80%), Facebook (ok. 75%), YouTube (ok. 55 %), Twitter (ok. 30%), Pinterest (ok. 28%).

Najważniejsze media społecznościowe, takie jak Facebook, czy Instagram, stały się kluczowe dla każdego biznesu w działającego w branży medycyny estetycznej i dalej mogą być wykorzystywane do promocji Twojej firmy, ale w sposób przemyślany.

Nie można już zachęcać do korzystania z medycznych usług świadczonych w gabinetach. Nie można też wykorzystywać wizerunku osób wykonujących zawody niemedyczne, czy korzystać z nazw i zdjęć wyrobów przeznaczonych do specjalistycznych zabiegów medycyny estetycznej, np. strzykawka, laser medyczny.

Możesz natomiast pokazywać zdjęcia “przed i po” zabiegu bez informacji dotyczących sprzętów specjalistycznych czy produktach wykorzystanych w trakcie zabiegu. Od 1 stycznia 2023 treści przeznaczone do publicznej wiadomości w Social Media powinny być neutralne, niemedyczne z racji na zakaz reklamy wyrobów medycznych. Reklamy działalności gospodarczej z branży beauty są możliwe wyłącznie gdy dostosujemy je nowych zasad. 

Social Media to reklama medycyny estetycznej 24/7. Ludzie cały czas szukają odpowiednich dostawców usług specjalistycznych wysokiej jakości. Media społecznościowe to świetny sposób na rozpowszechnianie świadomości marki na temat Twojego salonu i oferowanych usług oraz komunikację z potencjalnym klientem. Poniżej kilka najważniejszych korzyści z prowadzenia kont w social mediach:

  • bezpośredni kontakt z klientem

  • duży zasięg postów

  • pozyskiwanie nowych klientów

  • duża grupa potencjalnych odbiorców

  • szybkość rozprzestrzeniania się informacji

  • możliwość budowania relacji z klientem

Możesz utworzyć konta na Facebooku i Instagramie oraz dodawać posty, aby promować swój biznes i wchodzić w interakcje z klientami. W ten sposób media społecznościowe pomagają łączyć się z docelowymi klientami, przyciągać ich uwagę.

Innymi słowy, Twoja marka musi znajdować się na najbardziej wizualnych platformach, prezentując wszystkie Twoje usługi w jak najlepszym świetle. To, które konkretnie platformy będą zależeć od tego, gdzie Twój rynek docelowy spędza czas – o czym dowiesz się z badań rynkowych.

reklama medycyny estetycznej

Płatna reklama w internecie - reklama medycyny estetycznej

Płatne reklamy, to skuteczny sposób na dotarcie do potencjalnych klientów. Wykorzystując płatne kampanie w wyszukiwarkach i platformach społecznościowych możemy skutecznie podnieść świadomość marki. Dzięki różnym strategiom reklamy internetowej, takim jak reklamy graficzne, banery reklamowe, reklamy wideo, reklamy w wyszukiwarce itp., możesz dotrzeć do ściśle ukierunkowanych odbiorców i uzyskać natychmiastową reakcję.

Rzeczywistość branży estetycznej polega na tym, że staje się ona coraz bardziej konkurencyjna i nie można już polegać wyłącznie na organicznych (niepłatnych) kanałach, takich jak prowadzenie profilu firmy na Facebooku, aby zapewnić pożądany ruch i sprzedaż usług. Płatne reklamy stawiają gabinety w konkurencyjnym sercu branży, umożliwiając dotarcie do nowych klientów i rozszerzenie zasięgu rynkowego.

Dobrze opracowana kampania może przyciągnąć zainteresowanych, którzy skorzystają z Twoich usług kosmetycznych. Dzieje się tak dlatego, że płatne reklamy umożliwiają wyświetlanie contentu w social media wybranej grupie docelowej. 

Reklama medycyny estetycznej - reklama Google Ads

Dobra wiadomość jest taka, że dalej można korzystać z płatnych reklam dla gabinetów medycyny estetycznej, ale na innych zasadach. Podobnie jak w pozycjonowaniu strony trzeba zadbać o treści umieszczane w kampanii.

Warto skorzystać z usług agencji marketingowej, która wie, jakich słów kluczowych używać, których unikać i czego szukają potencjalni klienci w Twojej okolicy. Aby odnieść sukces, Twój gabinet potrzebuje kampanii starannie dobranych reklam skierowanych do odpowiedniej grupy klientów. Reklamy Google Ads są wysoce ukierunkowanym narzędziem pozyskiwania nowych klientów.

reklama medycyny estetycznej
Reklama na Facebooku i Instagramie - Reklama medycyny estetycznej

Reklamy w social mediach to sposób, w jaki usługi, które świadczysz mogą przeniknąć do świadomości osób korzystających z mediów społecznościowych, których jest bardzo dużo. Reklamy można kierować do określonych grup demograficznych, które mogą być zainteresowane Twoimi usługami. Opierając się na wiedzy doświadczonej agencji Twoje kampanie będą dobrze przygotowane i skierowane do właściwych osób.

Korzyści z płatnych reklam
  • dotarcie z komunikatem do dużej liczby potencjalnych klientów

  • stosunkowo tania forma reklamy

  • szybkie i dobre efekty

  • opcje określenia grupy docelowej

  • wgląd do statystyk reklamy

reklama medycyny estetycznej

E-mail marketing jako reklama medycyny estetycznej

Marketing e-mailowy to kolejny najlepszy sposób na rozwój działalności salonu, ponieważ pomaga utrzymywać kontakt ze stałymi i potencjalnymi klientami. Jest to opłacalne działanie, a jeśli zostanie wykonane prawidłowo, może pomóc w budowaniu lojalności wobec marki i świadomości klientów.

Może to być również świetny sposób na zachęcenie klientów do odwiedzania gabinetu poza godzinami szczytu i pomoc w pozostaniu lojalnym wobec Twoich usług.

Potrzebujesz pomocy w prowadzeniu działań marketingowych w internecie?

Niezależnie od tego, czy Twój gabinet ma ugruntowaną pozycję, czy dopiero zaczynasz, jesteśmy tutaj, aby wspierać rozwój Twojej firmy i przedstawiać Twoją markę właściwym odbiorcom.

Nasza znajomość branży i doświadczenie w prowadzeniu działań marketingowych będzie dla Ciebie wsparciem. Opracujemy i wdrożymy odpowiednią strategię marketingu internetowego, aby Twoja firma mogła docierać do odpowiednich klientów online. Jednocześnie będziesz mogła/mógł skupić się na prowadzeniu codziennej działalności gabinetu i na tym co robisz najlepiej, na wykonywaniu zabiegów.

Zachęcamy do skorzystania z bezpłatnej konsultacji, podczas której dowiesz się co możemy dla Ciebie zrobić.

Polecamy Raport Gemius: 77% internautów w Polsce kupuje online