Nie da się ukryć, że niemal każda firma potrzebuje reklamować się w internecie, aby dać sobie szansę wygrania z konkurencją. Nawet jeśli nadal nie masz strony internetowej, ponieważ „bez niej wszystko idzie dobrze”, może się to wkrótce zmienić. Współczesny rynek wręcz zachęca do posiadania zasobów internetowych, zwłaszcza jeśli ma się wiele do zaoferowania odbiorcom.
Prowadzenie profilu w Social Media stało się codziennością dla wielu przedsiębiorców. Nie należy tego lekceważyć. Jeśli jeszcze nie zdobywasz Klientów online, nie oznacza to, że w ogóle ich tam nie ma. Twoja firma ma szansę odnieść sukces dzięki odpowiedniej strategii marketingu internetowego, do którego należy reklama w internecie.
Reklama online - szybkie fakty
Reklama w internecie, to taka forma reklamy, która zapewnia wykorzystanie internetu jako medium do dostarczania odpowiednich komunikatów do wybranej grupy odbiorców. Wszystko po to, aby użytkownicy internetu mogli odwiedzić witrynę i zapoznać z gamą produktów lub usług danej firmy. Skuteczna reklama internetowa pomaga w sprzedaży lub w generowaniu leadów, w docieraniu do klientów.
Wraz z rozwojem sieci internetowej i łączy szerokopasmowych rozpoczął się upadek konwencjonalnej reklamy. Wielu ludzi biznesu uważa reklamy w sieci za główne działania marketingowe generujące sprzedaż.
Czy warto reklamować firmę w internecie
Reklama w internecie nie jest już trendem, chociaż niektórzy przedsiębiorcy nadal tak to postrzegają. Obecnie jest to niezbędne narzędzie dla każdego biznesu. Dzieje się tak, ponieważ reklamy internetowe mogą być skutecznie wykorzystywane do sprzedaży produktu oraz usługi w dowolnych lokalizacjach.
Z jakiegoś powodu niektóre firmy wciąż unikają e-marketingu i płatnych reklam, nie rozwijają tego obszaru. Doświadczenie jednak udowodniło, że prędzej czy później nieprzekonani przedsiębiorcy zaczną poważne działania digital marketingowe, ponieważ właśnie takiego marketingu wymaga współczesny rynek.
Reklama w internecie - zalety
Główną zaletą reklamy w internecie jest szybkie dostarczenie informacji o firmach oferujących poszczególne produkty lub usługi do potencjalnych klientów na całym świecie. Należy pamiętać, że odpowiednie ukierunkowanie kampanii i analiza wyników pozwala na optymalizację budżetu na marketing i budowanie efektywnego procesu sprzedaży. Skuteczna reklama internetowa daje dobre efekty poprzez pozyskanie nowych klientów.
Łatwy zasięg
W dzisiejszych czasach użytkownicy internetu, w dużej mierze, mają zwyczaj wyszukiwania produktu lub usługi za pośrednictwem wyszukiwarek internetowych takich jak Google. Reklama w internecie, to sposób na zaprezentowanie swojej oferty ponad 4,3 miliarda internautów na całym świecie. Możesz łatwo dotrzeć do swoich klientów właśnie poprzez reklamę w online.
Formy reklamy na każdą kieszeń
Minimalny koszt dotarcia do 2000 odbiorców jest szacunkowo trzykrotnie niższy niż w przypadku tradycyjnych form reklamy. Podsumowując – każda firma, od małej działalności rodzinnej po wielkie przedsiębiorstwo, może wykorzystać reklamę w sieci dla swoich produktów lub usług. Można w tym przypadku skupić swoje działania np. na Facebook Ads, Google Ads, czy LinkedIn Ads.
Kierowanie ruchu na stronę internetową
Im więcej odwiedzających pojawi się na Twojej stronie internetowej, tym więcej masz potencjalnych klientów. Prędzej, czy później przełoży się to na oczekiwane efekty, na wzrost sprzedaży. Reklama w internecie ma na celu przyciągnięcie uwagi użytkowników i skierowanie ich do np. sklepów internetowych, w przypadku e-commerce.
Reklama w wynikach wyszukiwania, czy w Social Mediach powinna wzbudzać ciekawość i dawać odbiorcom powód do kliknięcia, które przekieruje ich na Twoją stronę internetową. Ponadto, ruch kierowany na stronę www wpływa znacząco na pozycjonowanie stron. Im większe zainteresowanie Twoją stroną, tym lepszy wynik pozycjonowania.
Umożliwia kierowanie do grupy docelowej
W przeciwieństwie do tradycyjnej formy mediów, które ukazują się wszystkim bez filtrowania, reklama w internecie daje możliwość dopasowania przekazu do określonej grupy docelowej. Są to osoby obecne w sieci, które z dużym prawdopodobieństwem przekształcą się w klientów.
Dla przykładu, firma zajmująca się sprzedażą sprzętu turystycznego może wykorzystywać reklamę w mediach społecznościowych. Efekty tego działania, to wyświetlany content tym użytkownikom, którzy są zainteresowani podróżami, zachęcając ich np. do polubienia profilu.
Targetowanie
Nieustanne doskonalenie platform marketingu internetowego, w tym Social Media, umożliwia segmentację użytkowników według zainteresowań, geolokalizacji, wieku, płci, poprzednich wyszukiwań i innych metod.
Zdefiniowanie potencjalnych klientów pomaga wybrać odpowiedni content i precyzyjniejszą reklamę. Dotarcie do wybranej grupy docelowej z odpowiednią kampanią pozwala na zminimalizowanie kosztów na tę reklamę i zwiększenie wolumenu sprzedaży. Reklama w internecie może być bardzo precyzyjna.
Umożliwia kierowanie do grupy docelowej
Reklama internetowa daje możliwość przypominania o sobie. Jeśli wielu użytkowników odwiedza Twój sklep ale niczego nie kupują, można im przypomnieć o Twojej marce banerami reklamowymi wyświetlanymi w przeglądanych przez nich witrynach, czy w Social Media. Remarketing należy do tej formy reklamy, która dociera do grupy docelowej, która w dużej mierze jest zainteresowana zakupem.
Angażuje użytkowników do wykonania określonych działań
Reklama w internecie jest często znacznie skuteczniejsza niż reklamy w gazetach, na billboardach, a nawet w telewizji. Dlaczego tak się dzieje? Reklama w internecie pojawia się we właściwym miejscu we właściwym czasie, aby komunikować się z odbiorcami. Ta forma reklamy, która poprzez swój wygląd i wybór odpowiedniej lokalizacji zachęca potencjalnych klientów do włączenia się w odpowiedni proces.
Proces ten, to nic innego jak ustalony cel kampanii poprzez działania, np. kliknięcie w baner i przejście do strony interentowej, skorzystanie z hiperłącza, zakup usługi, produktu, odpowiedzi na pytanie lub wypełnienie formularza.
Zaproponowanie użytkownikom odpowiedniego działania, pozwala na uzyskanie dobrych wyników
W przypadku, gdy posiadasz np. małą piekarnię, warto jest użyć portali społecznościowych, takich jak Facebook, czy Instagram, aby zademonstrować produkty. Aby dzielić się informacjami i budować trwałe relacje z odbiorcami, należy także wzmocnić komunikację np. poprzez e-mail marketing. Mądrze mieszając różne rodzaje reklamy internetowej, możesz pokazać, że Twoja firma jest zawsze obecna i gotowa do rozmowy oraz działania.
Precyzyjne oszacowanie wyników reklamy w internecie
W przeciwieństwie do marketingu offline, marketing online daje możliwość aby precyzyjnie śledzić skuteczność działania w sieci za pomocą platform do analityki. Wyniki reklamy to coś, co należy przeanalizować.
Bez danych liczbowych nie da się oszacować opłacalności reklamy w internecie. Obecnie istnieje sporo narzędzi do analizy skuteczności kampanii internetowych. Zazwyczaj ich wartości wyświetlane są w panelu administracyjnym z ustawieniami reklamy, można także skorzystać z Google Analytics.
Reklama w internecie - wady
Główne wyzwania związane z reklamą w internecie to spora konkurencja, koszt błędów, skomplikowana analityka i ślepota reklamowa. Przyjrzyjmy się temu bliżej.
Duża konkurencja
Oczywiście zależy to od Twojej niszy. Ważne aby wymyślić coś nowego, coś co będzie walczyć o uwagę klientów. Ten rynek jest przesycony, szczególnie dla firmy w branży e-commerce, zatem należy uwzględniać potrzeby swoich klientów i regularnie ulepszać swój produkt, aby był konkurencyjny. Skuteczna reklama w sieci, to efekty kreatywnej formy kampanii, która w sposób wyróżniający się od konkurencji przedstawi usługi lub produkty firmy.
Błędy są drogie
Kierowanie reklamy w internecie do niewłaściwych osób, wybieranie wysokich konkurencyjnie słów kluczowych i pozostawianie aktywnej kampanii reklamowej bez opieki, to najczęstsze błędy, które mogą kosztować sporo pieniędzy. Aby wyeliminować te błędy, potrzebujesz albo specjalisty od digital marketingu, albo dużego doświadczenia. W przypadku obydwóch wariantów wymagana będzie pewna inwestycja.
Reklama w internecie wymaga odpowiednich konfiguracji, optymalizacji i współpracy z algorytmami platform reklamowych.
Skomplikowane analizy - marketing internetowy
Aby przeanalizować skuteczność reklamy w internecie, potrzebujesz odpowiednej platformy do analityki, takiej jak Google Analytics. Ponadto, musisz mieć doświadczenie, aby poprawnie zinterpretować efekty reklamy PPC. Średnie przedsiębiorstwa i duże firmy zatrudniają analityków, dzięki którym reklama w internecie jest bardziej ukierunkowana i skuteczna.
Ślepota na reklamy
Termin ten jest związany ze ślepotą banerową. Użytkownicy widzą reklamę w internecie prawie za każdym razem po otwarciu stron internetowych. Z tego powodu po prostu zaczynają ignorować banery, nawet ich nie zauważając. Aby z tym walczyć, należy upewnić się, że banery Twojej firmy są skierowane do właściwej grupy odbiorców, którzy najprawdopodobniej potrzebują Twojej oferty.
Co ważne, grafika powinna wyróżniać się na tle konkurencji oraz spełniać wymagania danej platformy reklamowej.
Wobec tego marketing internetowy ma do zaoferowania szereg alternatyw, do których należy m.in. pozycjonowanie strony internetowej.
Co można reklamować w Internecie?
Reklama w internecie, w zależności od przybranej formy, zwiększa świadomość marki wśród użytkowników, zwiększa także sprzedaż. Cele marketingowe decydują o tym, co firma powinna reklamować w sieci. W internecie mogą być reklamowane: produkty i usługi świadczone przez daną firmę, strony internetowe, marki, sklepy, jak i wszystko, co nie jest zabronione przez prawo.
Główne rodzaje reklam internetowych
Istnieje kilka głównych typów płatnych reklam w internecie. Posiadają one różne wzorce interakcji, złożoności ustawień i kampanii, rozmieszczenie i inne cechy. Zrozumienie zarówno ich zalet, jak i wad pozwoli uniknąć np. ‘przepalenia budżetu’, jak i błędów na docelowych stronach internetowych.
Należy wybrać odpowiednie rozwiązanie dla danego biznesu. Przed skorzystaniem z poszczególnej formy reklamy PPC warto skonsultować się ze specjalistą.
Kampania Google Ads
W przypadku Google Ads wyświetlane są płatne wyniki na podstawie aukcji rankingu reklam. Firmy określają swoją cenę np. za dane słowo kluczowe, a Google analizuje content, jakość i trafność treści. Odpowiednie zarządzanie kampaniami Google Ads pomaga stosunkowo szybko pozyskać nowych klientów.
Google Ads, to proces reklamowania Twojej firmy w wyszukiwarce
Kampanie Google Ads, to usługa reklamowa online służąca do konfigurowania różnych typów reklam w wyszukiwarkach internetowych. Dzięki temu konkurencyjne firmy, strony lub sklepy internetowe mogą walczyć o uwagę potencjalnych klientów. Reklama Google Ads obejmuje formy reklamowe: komunikaty tekstowe kierowane do wyszukiwarki Google, banery graficzne umieszczane w sieci reklamowej Google, czy filmiki wideo widoczne na YouTube.
Reklama Facebook Ads
Obecnie ukierunkowana reklama w Social Media jest jednym z głównych rodzajów reklamy internetowej – aktywnie wykorzystuje się SMM (Social Media Marketing). Marketing w mediach społecznościowych polega na tworzeniu i rozwijaniu społeczności na profilu marki, na określonych platformach. Powszechnie znane media społecznościowe typu Facebook, mają funkcję tworzenia i wyświetlania reklam.
Model reklamowy Facebooka działa w oparciu o wszechobecny model płatności za kliknięcie, który stał się największym systemem reklamy internetowej. Powody, dla których PPC jest ważny: jest niedrogi, skuteczny i szybki.
Facebook Ads pozwala na używanie różnych form reklam. Testowanie i analizowanie skuteczności kampanii pozwala opracować najbardziej skuteczną i dochodową strategię. Facebook Ads to sporo możliwości, aby stworzyć skuteczną reklamę w internecie.
Sprawdź: Reklama na Facebooku
Instagram Ads
Podobnie jak w przypadku Facebook Ads, tak Instagram również ma sporo do zaoferowania. Zacznijmy od tego, że wymienione platformy są ze sobą połączone.
Instagram Ads jest w pełni zintegrowany z Facebook Ads, dzięki czemu możemy czerpać korzyści z opcji dostosowywania kampanii, zróżnicowanego formatowania i różnorodnych możliwości kierowania także na Insta. Kampanie, które planujemy upubliczniać na Instagramie, tworzymy za pomocą Managera Reklam na Facebooku, co pozwala na większą kontrolę nad wdrożoną reklamą.
Użytkownicy Insta są zaangażowani
Użytkownicy Instagrama nie tylko chętniej się angażują, częściej klikają lub lubią reklamę, ale także lepiej ją zapamiętują. Użytkownicy Instagrama są zainteresowani i gotowi do interakcji z markami na platformie.
Instagram ewoluuje, wdraża coraz to na nowe sposoby promocji dla użytkowników biznesowych. Jeśli zatem Twoja grupa docelowa znajduje się na Insta, warto dołączyć tę platformę do swojej strategii.
Sprawdź także: Reklama na Instagramie
LinkedIn Ads
Reklamy LinkedIn mogą być bardzo skuteczne zarówno w docieraniu do profesjonalnej grupy docelowej, jak i w kampaniach B2B. LinkedIn, jak być może już wiesz, jest profesjonalną siecią społecznościową na skalę światową.
Jeśli Twoją grupą docelową jest B2B, upewnij się, że przeznaczysz część swojego budżetu na reklamę na LinkedIn.
Segment B2B
Chociaż LinkedIn nie ma tylu użytkowników, co Facebook, profile znalezione na LinkedIn należą wyłącznie do profesjonalistów. Takie profile są prawie niemożliwe do zidentyfikowania w tym samym charakterze na innych platformach mediów społecznościowych.
LinkedIn Ads, jak sama nazwa wskazuje, to płatne reklamy udostępniane na LinkedIn. Istnieją trzy główne typy reklam LinkedIn i można je dostosować do praktycznie każdego celu lub celu. Aby odnieść sukces z reklamami LinkedIn, musisz mieć dobrze zdefiniowane cele.
Cele biznesowe
Dobrym pomysłem dla firm i innych organizacji jest przeanalizowanie, czy reklamy LinkedIn są odpowiednim medium do osiągnięcia ich celów. Maksymalne wykorzystanie tej profesjonalnej platformy mediów społecznościowych może nie być łatwe, ale jeśli dobrze opracujesz strategię, może to przynieść niesamowite rezultaty.
Sprawdź także: Reklama na LinkedIn
Reklama w internecie - wskazówki
Przeanalizuj swój zwrot z inwestycji - ROI
Dzięki reklamie internetowej łatwo jest upewnić się, czy wdrożone działania marketingowe są opłacalne dla Twojej firmy. Możesz sprawdzić wszystkie możliwe wskaźniki w zależności od rodzaju kampanii online, z której korzystasz. Korzystaj z Google Analytics w swoich działaniach z zakresu marketingu w Social Media i marketingu w wyszukiwarkach.
Segmentuj swoich odbiorców
Marketing skupia się także na określeniu persony, czyli potencjalnego klienta. Należy podzielić odbiorców na różne grupy, które mają ze sobą coś wspólnego, np. wiek, płeć, lokalizację. Następnie trzeba określić jakie podejście będzie dla nich odpowiednie. W przypadku tworzenia kampanii displayowych dotyczącą odzieży dla kobiet, wypada upewnić się, że komunikat, który do nich kierujemy, różni się od tego dla mężczyzn.
Wybierz najlepsze media dla biznesu
Jeśli np. produkujesz i sprzedajesz zdrową żywność, używaj mediów społecznościowych do promowania i otrzymywania zamówień. Pojawienie się w lokalnych katalogach w wynikach wyszukiwania Google może również kierować potencjalnych klientów Twojej firmy, gdy np. wyszukują w wyszukiwarce “sklep ze zdrową żywnością” w pobliżu. Ważny jest także odpowiedni dobór słów kluczowych, działania SEO i pozycjonowanie.
Korzystaj z popularnych platform społecznościowych
Jeśli Twoi obserwatorzy to głównie młodzi ludzie w wieku 14-30 lat, Instagram jest prawdopodobnie najczęstszym narzędziem do komunikowania się z taką grupą. Facebook jest preferowany przez dorosłych, a LinkedIn przez sektor B2B.
Aby uzyskać jak najlepsze efekty, niezbędną praktyką jest zbadanie odbiorców. To dotyczy także ich nawyków i tendencji, co pomoże dokonać właściwego wyboru i stworzyć adekwatny content w wybranych mediach.
Kreatywność to podstawa
Reklama w internecie polega na przyciągnięciu uwagi ludzi. Należy zadbać o to, by reklamy, czyli grafiki oraz treści były wyraziste i trafne. Wypada tutaj włączyć swoją kreatywność i stworzyć ciekawe zestawienia kolorów i wyraźne nagłówki.
Użyj wyraźnego wezwania do działania
Jest mało czasu na dotarcie z przekazem do odbiorców, więc ważne jest aby jasno określić czego oczekujesz po kampanii online. Należy użyć krótkiego i jednoznacznego CTA, takiego jak „Zarezerwuj teraz”, „Dowiedz się więcej”, itp., w zależności od firmy i celu marketingowego. Reklamy powinny być dostosowane do Twojego celu oraz oczekiwań klientów.
Opłaty za reklamę online naliczane są według zasad
CPM/CPT – koszt za tysiąc (Cost Per Mille, Cost Per Thousand). Reklamodawca płaci za liczbę wyświetleń reklamy w grupie docelowej;
CPC/PPC – koszt kliknięcia (Cost Per Click/Pey Per Click). Reklamodawca płaci za każdym razem, gdy użytkownik kliknie jego reklamę, która przekierowuje go na stronę docelową;
CPA – koszt za działanie (Cost Per Action/Cost Per Acqusition). Reklamodawca płaci za określoną czynność wykonaną przez potencjalnego klienta (zakup, zgłoszenie itp.).
CPV – koszt za wizytę (Cost Per Visitor) – reklamodawca płaci za przeniesienie docelowej grupy na swoją stronę internetową;
CPV – koszt za obejrzenie (Cost Per View) – reklamodawca płaci za jedno obejrzenie reklamy lub strony internetowej, z reguły dotyczy to reklam pop-ups, pop-unders i interstitial.
Mierzenie efektów
Powyższe rodzaje reklam internetowych pozwalają przyciągnąć wielu użytkowników i tym samym zrobić pierwszy krok do przeniesienia firmy na nowy poziom. Każdy rodzaj reklamy internetowej można przetestować, śledząc poszczególne współczynniki konwersji i ROI oraz przeznaczając większy budżet na maksymalne pokrycie na najbardziej dochodowego narzędzia do płatnych reklam.
Reklama w internecie istnieje już od dziesięcioleci, a to dlatego, że działa
Jednak niewłaściwa realizacja reklam w sieci może zaszkodzić firmom, zamiast pomagać. Dlatego ważne jest, aby dokładnie zrozumieć, jak każda z form reklamy w internecie funkcjonuje na każdym poziomie procesu zakupowego.
Poprzez prawidłowe zastosowanie poszczególnych kampanii, organizacje rozpoczynające działalność z pomocą marketingu internetowego mogą zauważyć szybkie i pozytywne rezultaty. Począwszy od liczby odwiedzin stron internetowych, a na sprzedaży skończywszy.
Masz pytania?
Zostanie ekspertem w dziedzinie kampanii internetowych wymaga lat nauki i praktyki. Zrozumienie, jak prawidłowo skonfigurować i wdrożyć strategię reklamy w internecie, może być przytłaczające. Jeśli potrzebujesz pomocy w przeniesieniu reklamy na wyższy poziom, skontaktuj się z nami, skorzystaj z bezpłatnej konsultacji już dziś! Marketing internetowy, w tym reklama w internecie oraz wspomniane pozycjonowanie stron, to nasza pasja!
Polecamy Google Analytics
Reklama w internecie Śląsk, Małopolska, Podkarpacie. Opolskie, Dolny Śląsk, Świętokrzyskie, Lubelskie, Lubuskie, Warmińsko-Mazurskie, Mazowieckie, Pomorskie, Zachodniopomorskie, Kujawsko-Pomorskie, Podlasie