Jeśli prowadzisz firmę, która funkcjonuje w internecie, nie możesz przekreślić znaczenia marketingu e-mailowego.
E-mail marketing jest najmniej natrętną formą reklamową, ponieważ subskrybenci sami decydują się na otrzymywanie newsletterów, czy promocji. Ponadto, dodatkowo mogą zrezygnować z subskrybcji w dowolnym momencie. Główną ideą e-mail marketingu jest kierowanie ciepłych leadów marketingowych na stronę internetową, łącząc promocje z wartościowymi treściami niesprzedażowymi.
Co to jest e-mail marketing
To podejście marketingowe oparte na komunikacji za pośrednictwem poczty elektronicznej. Ten rodzaj reklamy internetowej jest jednym z najstarszych graczy w branży i najbardziej adaptacyjnym, ponieważ można personalizować, segmentować i testować A/B swoje kampanie e-mailowe, aby lepiej docierać do odbiorców.
Niektórzy twierdzą, że takie reklamy online jak e-mail marketing już się nie sprawdzają. Należy to obalić. Ten rodzaj reklamy internetowej jest nadal używany do komunikacji z potencjalnymi i stałymi klientami.
Kampanie Mailingowe - zalety
Gdyby przedstawiać najważniejsze korzyści płynące z działań e-mailowych, wypada wspomnieć przede wszystkim o tym, że do zalet e-mail marketingu zaliczamy:
- zwiększenie zasięgu i komunikacji
- elastyczność, mierzalność i skalowalność
- wzrost dochodów
Korzyści biznesowe wynikające z e-mail marketingu
Jak dotąd omówiliśmy możliwości poczty e-mail i główne zalety korzystania z e-mail marketingu. Teraz skupmy się na tym, jak korzystanie z e-mail marketingu wpływa na Twój biznes.
Kanał pozyskiwania klientów
Wspomnieliśmy już, że e-mail jest świetnym narzędziem do inspirowania klientów do działania. Dotyczy to również pozyskiwania klientów.
Dobrze przygotowana kampania e-mail marketingowa, która odpowiada na potrzeby i bolączki potencjalnych klientów, pomoże Ci zbudować z odbiorcami świetne relacje.
Jeśli dodasz w kampanii opcje wezwania do działania, z pewnością zdobędziesz w ten sposób nowych klientów.
Generuje ruch na stronie
Wyobraź sobie, że Twoja baza e-mailowa powiększyła się do 100 000 kontaktów i masz średni współczynnik klikalności wynoszący 5%.
Teraz wyobraź sobie, że na swojej stronie www publikujesz artykuł ogłaszający wprowadzenie na rynek Twojego najnowszego produktu. Następnie udostępniasz go za pomocą poczty elektronicznej, korzystając ze swojej bazy maili do klientów. Nawet jeśli 5% odbiorców kliknie i odwiedzi Twój artykuł, będziesz mieć 5000 osób, które od razu dowiedzą się o Twoim nowym produkcie.
Zwiększenie sprzedaży
Ta zaleta działa w połączeniu z dwoma punktami wymienionymi powyżej. Możesz zwiększyć sprzedaż za pośrednictwem newslettera np. pozyskując klienta oraz kierując użytkowników do Twojej witryny. Taka opcja pozwala zapoznać się z Twoją ofertą na stronie.
Opłacalność
Do korzyści płynących z email marketingu możemy zaliczyć fakt, że to niedrogie narzędzie, w porównaniu z innymi metodami marketingowymi. Ta zaleta jest tak duża, że warto ją jeszcze raz podkreślić.
Możesz dotrzeć do dużej liczby konsumentów za małe pieniądze. Ponadto, jeśli masz małą listę mailingową, większość platform do email marketingu zapewnia także bezpłatne plany.
Należy wspomnieć również o tym, że błędy w e-mailach są także łatwe do naprawienia i nie będą dodatkowym kosztem.
Płynna i wydajna komunikacja dzięki marketing automation
Możesz używać automatycznych wiadomości e-mail, aby zmniejszyć obciążenie pracą i zadowolić klientów poprzez automatyczne wysyłanie newslettera: treści powitalnych, podziękowań, realizacji zamówień, czy informacji z kuponami rabatowymi do stałych klientów. Za sprawą wdrożenia marketing automation można zaoszczędzić sobie sporo czasu.
Czym jest marketing automation?
Marketing automation w email marketingu to strategia, w ramach której wysyłamy zaplanowane treści newslettera do użytkowników znajdujących się na liście mailingowej. Wykorzystanie marketing automation pozwala na wysyłanie spersonalizowanych treści zarówno do potencjalnych klientów, jak i obecnych klientów zgodnie z harmonogramem lub po spełnieniu określonych warunków.
Marketing automation dla poczty elektronicznej, to skuteczne narzędzie marketingowe, które pomaga w tworzeniu wiadomości email. Treści te docierają do odpowiednich użytkowników z daną wiadomością we właściwym momencie. Wszystko odbywa się bez wykonywania dodatkowej pracy, dzięki wysyłaniu zautomatyzowanych wiadomości z wykorzystaniem narzędzia do marketing automation.
Do czego służy e-mail marketing
E-mail marketing służy do informowania, zwiększania sprzedaży i budowania społeczności wokół Twojej marki (np. za pomocą newsletterów). Współczesny marketing online oparty na wysyłaniu informacji email, odszedł od masowych, nieprzemyślanych wysyłek i zamiast tego, koncentruje się na wyrażaniu zgody, segmentacji i personalizacji odbiorcy.
Większość firm korzystających z platform do wysyłania masowych wiadomości, dzieli się informacjami tylko ze swoimi subskrybentami. Subskrybent zarejestrował się, aby otrzymywać wiadomości. Taka sytuacja może wpłynąć na znacznie wyższe współczynniki konwersji. Wynika to z tego, że firma komunikuje się bezpośrednio ze swoją grupą docelową, czyli z osobami, które są zainteresowane ich marką.
Co oznacza e-mail marketing dla Twojego biznesu
Korzystanie z poczty elektronicznej w działaniach marketingowych ma na celu promowanie np. produktów oferty (usług lub produktów firmy), a także zachęcanie do lojalności klientów. Email marketing, to forma marketingu online, dzięki której odbiorca z Twojej listy e-mailowej może być bardziej świadomy nowych produktów, rabatów, czy usług. Co za tym idzie, może zapoznać się lepiej z Twoją ofertą.
Czy e-mail marketing jest niezbędny dla Twojej firmy?
Zaletą email marketingu jest możliwość osiągnięcia zasięgu, porównywalnego z kanałami mediów społecznościowych, jeśli uskuteczniasz tam kampanie. Ale tam, gdzie możliwości Social Media są niewystarczające, tam warto skorzystać z mailingu.
Dlaczego mailing jest niezbędnym działaniem dla Twojej firmy? Wyjaśniamy poniżej.
Każdy używa poczty elektronicznej
Ponad połowa ludzkości korzysta obecnie z poczty elektronicznej. Masowe wykorzystanie poczty e-mail sprawia, że jest to idealny kanał dla Twojej komunikacji marketingowej oraz PR-owej. W dzisiejszym hipercyfrowym środowisku można śmiało założyć, że wszyscy, z którymi się spotykasz oraz wszyscy, którzy są w Twojej grupie docelowej, korzystają z poczty e-mail.
W przeciwieństwie do innych kanałów marketingowych, takich jak druk lub tradycyjna poczta, kampanie mailingowe zapewniają bezpośrednią, szybką, dwukierunkową komunikację z docelowymi odbiorcami. Mailing można optymalizować wedle preferencji odbiorców z listy mailingowej. Ponadto, dzięki widoczności adresu nadawcy klienci zapamiętują, jak i przypominają sobie o Twojej marce.
Mobilna i szybka komunikacja
Urządzenia mobilne umożliwiają natychmiastowe sprawdzanie wiadomości e-mail. Klikasz „wyślij” w wiadomości email i w ciągu jednej chwili setki, a potencjalnie tysiące osób otrzymują powiadomienia za pośrednictwem smartfona, z którym użytkownicy internetu są wręcz nierozłączni.
Połączenie urządzeń mobilnych i mailingu daje zdecydowaną przewagę w szybkości i zasięgu dostarczenia komunikatu marketingowego.
Działania związane z e mail marketingiem należą do form marketingu bezpośredniego. Skuteczny mailing zawiera wezwanie do działania, tzw. Call To Action.
Sposób na poinformowanie klientów
Kiedy Twoja lista e-mailowa rozszerzy się do pokaźnej liczby, możesz dostarczać wiadomości jednym kliknięciem. Być może właśnie masz nowy produkt lub usługę w swojej ofercie i chcesz poinformować swoich klientów?
Aby informować ludzi, możesz oczywiście zdecydować się na płatne reklamy w internecie, być może nawet opublikować informację w gazecie. Obie metody mogą kosztować więcej niż e-mail marketing, poza tym zwykle przyciągają zimne leady, niegotowe do zakupu.
Z drugiej strony, jeśli masz sporą listę e-mailową z osobami, które dobrowolnie zdecydowały się na otrzymywanie wiadomości, możesz dostarczyć tą samą wiadomość do tego entuzjastycznego tłumu. Im większa jest Twoja lista, tym większy jest Twój biznes i tym bardziej warto zastosować mailing.
Budowanie świadomość marki
Budowanie świadomości marki jest podstawową czynnością dla każdej firmy, która zaczyna lub chce się rozwijać. Świadomość marki to niematerialna jakość, która sprawia, że konsumenci wybierają Twoje produkty, a nie konkurencji. Im lepiej Cię znają, tym większe prawdopodobieństwo, że kupią od Ciebie.
Jak zatem e-mail marketing buduje świadomość marki?
Świadomość pochodzi z przyciągania uwagi. Ludzie dowiadują się o firmie, kiedy staje się widoczna. Możesz używać e-maili na kilka sposobów, aby przyciągnąć uwagę odbiorców. Korzystając z poczty e-mail po uzyskaniu zgody, możesz wysyłać subskrybentom np. aktualizacje branżowe, porady, aktualności rynkowe, czy artykuły blogowe.
Wszystkie te przykłady powinny odnosić się do Twojej firmy, ale nie powinny bezpośrednio dotyczyć Twojej firmy. Odpowiednio opracowany email pomoże Ci zbudować świadomość marki, pokazując klientom, że zależy Ci na czymś więcej niż tylko na sprzedaży i własnym imieniu. Od czasu do czasu możesz wysyłać wiadomość o swoim produkcie czy usłudze, aby rozwijać biznes.
Spersonalizowane, ukierunkowane wiadomości
Marzeniem każdego marketera jest posiadanie unikalnej, spersonalizowanej propozycji wartości dla każdego potencjalnego klienta. Email marketing całkiem nieźle radzi sobie z realizacja takiego marzenia.
Po pierwsze
Możesz segmentować swoje listy e-mailowe według cech danego klienta, które Twoim zdaniem są istotne dla Twojej firmy. Na przykład, jeśli zajmujesz się branżą sportową, możesz segmentować swoich klientów według sportów, które lubią.
W ten sposób, dzięki kampanii, możesz poinformować fanów snowboardu o swoim nowym sprzęcie snowboardowym, nie przeszkadzając miłośnikowi nart, który zapisał się tylko do wiadomości o najlepszych butach narciarskich.
Po drugie
Marketing ma reputację bezosobowego, e-mail z kolei łagodzi te obawy. W email marketingu możesz dostosować swoje wiadomości za pomocą różnych, spersonalizowanych pól. Większość platform do marketingu e-mailowego umożliwia takie funkcje. Dzięki temu można np. zwracać się do każdego odbiorcy po imieniu, nawet jeśli wysyłasz e-maile do tysięcy osób. Te funkcjonalne dodatki mogą naprawdę zmienić sposób, w jaki ludzie postrzegają Twoją markę.
Buduje relacje i wiarygodność
Personalizacja, to zrozumienie odbiorców, co ma duży wpływ na budowanie relacji z klientami. Poczta e-mail daje możliwość aktywnego dotarcia do potencjalnych klientów i obecnych klientów. To możliwość pokazania potencjału i wiarygodności marki.
Aby zbudować silne relacje z personami, możesz użyć email marketingu do zbudowania wiarygodności Twojej marki. Wiarygodność, to odznaka autorytetu i zaufania, jakim obdarzają nas ludzie. To taka plakietka, która pomoże Ci wyróżnić się spośród zgiełku konkurencji i zaśmieconych skrzynek e-mail.
Budowanie wiarygodności marki poprzez email marketing nie jest trudne. Musisz tylko zachować uczciwość i autentyczność komunikacji oraz wykazać się wiedzą w swojej branży.
E-mail marketing jest skalowalny
Skalowalność wiąże się bezpośrednio z rozwojem firmy. W przypadku poczty e-mail skalowanie jest proste. Skalowanie następuje wraz ze wzrostem liczby subskrybentów.
Email marketing jest całkiem prosty w skalowaniu. Co to oznacza? Wystarczy, że raz utworzysz odpowiednią wiadomość, a potem, jednym kliknięciem, wyślesz ją do sporej liczby odbiorców.
E-mail jest mierzalny
Liczby, liczby i jeszcze więcej liczb. Jako właściciel firmy prawdopodobnie dobrze znasz wszystkie liczby, z którymi musisz się zmierzyć, aby rozliczyć swoje kampanie.
Email marketing sprawia, że analiza wyników kampanii jest dość łatwa. Większość platform do email marketingu zapewnia dostęp do ważnych liczb, takich jak: wskaźniki otwarć e-maili, raport doręczeń, procent kliknięć, czy ilość otwarć przez poszczególne urządzenie lub przeglądarkę.
Te informacje ułatwiają uzasadnienie działań marketingowych, zapewniając jednocześnie dostęp do cennych, przydatnych danych, które można wykorzystać przy tworzeniu kolejnych kampanii.
Łatwość dostosowania
Jeśli publikujesz kampanie prasową i natrafisz na literówkę lub wyświetlasz reklamę telewizyjną i otrzymujesz negatywną reakcję opinii publicznej, dostosowanie przekazu staje się naprawdę trudne. Często też wręcz niemożliwe i bardzo drogie. Nie zapominaj, że takie zmiany mogą spowodować ogromne straty w budżecie marketingowym.
W przypadku wiadomości e-mail wszystko, co musisz zrobić, to ponownie wysłać wiadomość do użytkowników poprzez pocztę elektroniczną lub potwierdzić błędy w wiadomości e-mail, pisząc e-mail uzupełniający.
Kolejną zaletą email marketingu jest możliwość testowania A/B tematów. Możesz dowiedzieć się, które warianty tematu mają największy współczynnik klikalności. Pozyskaną wiedzę możesz wykorzystać tworząc kolejne, skuteczne kampanie.
Wszechstronność
Email marketing pozwala na włączenie szerokiego zakresu mediów do wiadomości. Możesz dołączyć tekst, obrazy, filmy, GIF-y lub osadzone treści wiadomości i używać ich w dowolnej kombinacji, którą uznasz za odpowiednią dla Twojej marki. Odbiorcy doceniają kreatywność.
Największa zaleta e-mail marketingu
Jesteś właścicielem własnych danych! Wyszukiwarka Google i Social Media stale aktualizują swoje algorytmy, aby poprawić doświadczenie użytkowników. Czasami te poprawki mogą wpłynąć na ranking wyników wyszukiwania, czy widoczność w mediach społecznościowych.
Wyobraź sobie, że nastąpi naprawdę duża zmiana algorytmu, co spowoduje znaczące problemy dla Twojej firmy. Posiadanie silnej, własnej listy e-mailowej w takim scenariuszu będzie ratunkiem. Nadal będziesz mieć bezpośrednią linię komunikacji z potencjalnymi klientami i obecnymi klientami. Dzięki temu możesz wykorzystać opcję kampanii email w dobie kryzysu.
Ponadto, będziesz mieć także możliwość informowania swoich odbiorców o najnowszych wiadomościach, produktach (np. w przypadku branży e commerce), usługach, czy aktualizacjach odnośnie Twojej marki.
Czy e-mail marketing przyda się Twojej firmie?
Mamy nadzieję, że powyższa treść rzuciła trochę ciepłego światła na wszystkie wspaniałe rzeczy, które email marketing może dla Ciebie zrobić.
Chociaż wymienione zalety są udokumentowane i osiągalne, ważne jest, aby pamiętać o jasnym planie realizacji działań w zakresie marketingu e-mailowego. Skuteczność e mail marketingu jest naprawdę spora.
Co ważne, w tego typu działaniach należy postawić na wytrwałość i cierpliwość, wówczas wyniki zaczną się pojawiać. Nie poddawaj się zatem zbyt szybko. Marketing jest procesem, a my jako agencja marketingowa wiemy o tym najlepiej.
Czy już teraz zastanawiasz się nad wykorzystaniem e-mail marketingu w swojej działalności?
Albo zastanawiasz się, czy Twoja obecna koncepcja wysyłania e-maili do obecnych lub potencjalnych klientów jest dobra? Skorzystaj z naszej bezpłatnej konsultacji marketingowej i sprawdź co możemy dla Ciebie zrobić.
Polecamy: Google Search Console