Outsourcing marketingu

Outsourcing marketingu, to praktyka zlecania działań marketingowych firmie zewnętrznej. Zarówno funkcje strategiczne, jak i operacyjne mogą być, i często są, delegowane do zewnętrznego działu marketingu, który posiada specjalistyczną wiedzę, jak i odpowiednie narzędzia do świadczenia zestawu usług marketingowych.

Czego dotyczy outsourcing marketingu

Firmy świadczące usługi marketingowe specjalizują się w różnych obszarach outsourcingu marketingu. Zaczynając od obsługi wszystkich obszarów, do outsourcingu poszczególnej funkcji.

Dla przykładu, jedną z funkcji jaką outsourcing usług marketingowych może zaoferować, jest projektowanie stron internetowych. Bardzo niewiele firm posiada w zespole doświadczonych pracowników w projektowaniu i rozwijaniu złożonej strony internetowej. To zadanie najlepiej skierować do agencji, która na co dzień tworzy strony www. 

Niektóre firmy zlecają na zewnątrz każdy aspekt swojego marketingu

Pozwala to kierownictwu i pozostałym pracownikom intensywnie skoncentrować się na ich podstawowych zadaniach. W tym przypadku, polegają na swoim partnerze od outsourcingu marketingowego, który zaproponował strategię, następnie ją wdrożył i zdał raport z jej postępów. Taka agencja marketingowa może być kluczowym partnerem w sukcesie przedsiębiorstw. W zakresie outsourcingu marketingu otrzymasz pakiet usług, które będą wspierać rozwój Twojej firmy.

Outsourcing marketingu - korzyści

Dlaczego outsourcing marketingu jest tak popularny wśród firm świadczących usługi lub oferujących produkty (np. branże e-commerce)? Jak się okazuje, przyczyny tkwią w zmieniającym się charakterze samego marketingu, zwłaszcza jeśli mowa o marketingu online.

outsourcing marketingu
Wiedza i doświadczenie w dziedzinie marketingu

Marketing jest podstawową funkcją większości firm. Firmy świadczące usługi lub oferujące dane produkty są zwykle prowadzone przez profesjonalistów w swojej dziedzinie, jak np.: księgowi, prawnicy, konsultanci HR, inżynierzy lub innych specjalistów, a nie marketerów (choć z pewnością istnieją pewne wyjątki).

Ci specjaliści często nie są zaznajomieni z najnowszymi trendami i technikami marketingowymi, tym samym mogą nie mieć predyspozycji do zostania ekspertami w jeszcze innej specjalizacji. Dlatego często korzystają z usług zewnętrznego działu marketingu.

Skuteczny marketing wymaga zróżnicowanych umiejętności

Dzisiejszy marketing wymaga wysoce rozwiniętej wiedzy technicznej, takiej jak optymalizacja pod kątem wyszukiwarek, projektowanie stron lądowania, opracowywanie ofert, analiza witryny, reklamy internetowe, przekonujące treści, automatyzacja marketingu itd. Outsourcing marketingowy jest często kluczowy dla działań digitalowych.

outsourcing marketingu
Marketing outsourcing jest tańszy

Chociaż opłaty za działania marketingowe na zasadzie outsourcingu mogą początkowo wydawać się wysokie, a w rzeczywistości mogą być dość opłacalne. Zacznijmy od tego, że otrzymujesz dostęp do bardzo zróżnicowanego, wysokiej jakości zestawu umiejętności bez konieczności zatrudniania, szkolenia i nadzorowania zespołu specjalistów. Płacisz tylko za to, czego potrzebujesz, co już wskazuje na niższe koszty marketingowe.

Ponieważ wykorzystujesz talenty doświadczonych specjalistów, prawdopodobnie przyniosą one również lepsze wyniki. Zewnętrzny dział marketingu może okazać się dobrą inwestycją.

Koncentracja na najcenniejszych zasobach

Tradycyjnie firmy, np. świadczące profesjonalne usługi polegają na swoich najcenniejszych pracownikach przy pisaniu treści. Ponadto, do kolejnych zadań tych pracowników należy  nawiązywanie kontaktów wymaganych do generowania nowych możliwości sprzedażowych, czy biznesowych. Taki zestaw wymagań poświęca płatny czas profesjonalisty, jest także niekończącym się źródłem frustracji. Organizacja własnego działu marketingu, to często kłopotliwa sprawa dla przedsiębiorstw.

Outsourcing usług marketingowych wpływa na równowagę zadaniową w firmach. Informacje pozyskane od eksperta w danej dziedzinie mogą dostarczyć wystarczający content dla zewnętrznego marketera na całą kampanię marketingową. W rezultacie, może to zaoszczędzić wiele godzin, które eksperci danej firmy mogliby spędzić na pisaniu treści. Co więcej, działania marketingowe na zasadzie outsourcingu, przeważnie osiągają lepsze wyniki.

Działania marketingowe prowadzone przez specjalistów pomagają zachować spójność prowadzonego marketingu, co jest niezwykle istotne.

outsourcing marketingu
Dokładna analityka

Wraz z rozwojem digital marketingu (marketing internetowy) pojawia się rozwój analityki. Nowoczesne narzędzia do analityki i automatyzacji działań marketingowych pozwalają na dokładną analizę wyników. Dokładny monitoring pozwala ostatecznie na dobór potrzebnych działań i ustalenie kierunku rozwoju. Działania marketingowe w internecie, to niezwykle ważny aspekt rozwoju firm. Marketing internetowy wspiera m.in. kreowanie wizerunku marki w internecie, zajmuje się promowaniem marki online. Krótko mówiąc, za analizę wyników odpowiada Twój zewnętrzny dział marketingu.

Czy Twoja firma potrzebuje zewnętrznego działu marketingu?

Czy outsourcing marketingu będzie odpowiedni dla Twojego biznesu? Czy lepiej zadbać o stworzenie własnego działu marketingu? To pytanie zadaje coraz więcej firm. Większość przedsiębiorstw zleca już przynajmniej kilka zadań, takich jak tworzenie stron internetowych, treści SEO, czy kampanie Google Ads i Facebook Ads.

W wielu branżach presja konkurencyjna, np. wdrożenie automatyzacji, czy zmiany na rynku, zmuszają przedsiębiorców do przyjrzenia się każdemu aspektowi ich działalności, w tym marketingu. Przedsiębiorcy odchodzą od obsadzania funkcji wewnątrz firmy, których nie rozumieją, zamiast tego skupiają się na tym, co robią najlepiej.

Dlatego tak popularne stają się usługi outsourcingowe tzw. marketing zewnętrzny, gdzie bieżące działania marketingowe można powierzyć specjalistom, a to oznacza wielkie wsparcie dla każdego biznesu. Przemyśl sobie poniższe zagadnienia.

Twoje przychody nie rosną wystarczająco szybko

Twoja kampania marketingowa nie jest jedynym czynnikiem odpowiedzialnym za wzrost przychodów. Jeśli okaże się, że Twoje przychody rosną wolniej niż zwykle lub wolniej niż tego oczekujesz, może nadszedł czas, aby zlecić przynajmniej część działań marketingowych firmie zewnętrznej.

Agencja świadcząca usługi outsourcing marketingu będzie w stanie powiązać aktualne działania z następującymi wynikami. Jeśli jeszcze tego nie mierzysz lub nie masz możliwości określenia, jaki wpływ na przychody ma Twoja kampania marketingowa, dobrym pomysłem jest skorzystanie z pomocy agencji zewnętrznej.

Jeśli jednak mierzysz wyniki i stwierdzisz, że Twoje przychody nie rosną tak szybko, jak wydatki na działania marketingowe, może to wskazywać, że nadszedł czas, aby zwrócić się o pomoc na zewnątrz.

Osoba od marketingu jest przepracowana?

Jest to powszechne, zwłaszcza w małych firmach, które zatrudniają tylko garstkę pracowników zajmujących się marketingiem. Jeśli masz ponad 150 godzin pracy marketingowej, która musi być wykonywana co tydzień i tylko trzy osoby, aby to wszystko załatwić, być może nadszedł czas, aby skorzystać z pomocy zewnętrznej firmy, aby zmniejszyć obciążenie pracą. Zwłaszcza jeśli obecnie nie możesz sobie pozwolić na zatrudnienie kolejnego pracownika na pełen etat.

Outsourcing marketingu może wesprzeć Twój wewnętrzny dział

Jeśli nie masz pewności, czy Twoi pracownicy są przepracowani, czy nie, zapytaj ich bezpośrednio. Większość pracowników jest na tyle rozsądna, aby zdać sobie sprawę, kiedy ich obciążenie pracą staje się zbyt duże, aby było opłacalne w dłuższej perspektywie. Zadbaj o swoich pracowników oraz biznes. W ramach outsourcingu marketingowego otrzymasz wielkie wsparcie, jakiego potrzebujesz!

Zawsze wydajesz się być za konkurencją

Jako przedsiębiorca miewasz okresy dużego stresu i dużego obciążenia pracą. Jeśli okaże się, że zawsze masz opóźnienia w swoich projektach i kampaniach, przemyśl skorzystanie z usługi marketing outsourcing. Dla przykładu, jeśli okaże się, że wszystkie Twoje projekty są spychane na ostatnią sekundę, zmuszając Cię do konsekwentnego przestrzegania napiętych terminów, zewnętrzny dział marketingu może złagodzić tę presję.

Nie dotrzymujesz terminów?

Jeśli nie potrafisz dotrzymać terminów, oznacza to również, że nie masz czasu, aby wyprzedzać konkurencję. Marketing, zwłaszcza cyfrowy, ciągle się zmienia, a najbardziej udane kampanie to te, które wyprzedzają główne trendy. Jeśli nie możesz pozwolić sobie na poświęcenie czasu na analizę nadchodzących kampanii, możesz stracić szanse i możliwości na rozwój działalności.

Wyspecjalizowana firma w outsourcing marketingu może wykonać wszystkie zadania za Ciebie oraz udzielić Ci porad dotyczących najlepszych strategii, w które możesz się zaangażować i czerpać korzyści.

foto2-outsourcing marketingu
Twoja strategia marketingowa nie jest przemyślana

Właściwy marketing wymaga czasu i przemyśleń, na które zatrudnieni na etat specjaliści od marketingu nie zawsze mają czas. Najlepiej byłoby, gdyby każda kampania zaczynała się od burzy mózgów, połączonej z obiektywną analizą rynku. Następnie zostałaby stworzona i udoskonalona w procesie, który ostatecznie dałby najlepszy gotowy produkt. Po czym, po serii testów, jest stopniowo wprowadzany i dokładnie mierzony.

Jeśli zauważysz, że rezygnujesz ze wszystkich tych kroków i po prostu łączysz wszystkie swoje materiały w improwizowane rozwiązanie, możesz mieć pewność, że nie wykorzystujesz w pełni swojego budżetu. Wiele strategii na ostatnią chwilę może narazić reputację Twojej firmy, a także zmarnować budżet. Jeśli zatem nie masz pewności w tym obszarze, skorzystaj z pomocy agencji świadczącej usługi outsourcing marketingu

Ograniczasz się do jednego lub paru kanałów

Czy często korzystasz z tych samych kanałów marketingowych? To pułapka, w którą wpada wielu przedsiębiorców. Branże starej szkoły często koncentrują się zwłaszcza na drukowanych reklamach, podczas gdy nowsze technologicznie start-upy koncentrują się głównie na darmowych lub tanich strategiach internetowych, takich jak marketing w Social Media.

Oczywiście mogą to być najlepsze sposoby wykorzystania zasobów, ale zawsze pojawiają się nowe opcje. Jeśli nie masz doświadczenia, aby je zbadać, możesz przegapić szansę na rozwój firmy.

Wyspecjalizowane firmy marketingowe mają szerszy zakres doświadczenia, więc możesz polegać na nich, aby pomóc skierować działania do najlepszych kanałów komunikacyjnych. Outsourcing marketingu to odpowiednia opcja dla Twojej firmy.

Skupiasz się na zadaniach, a nie na strategii

Mówiąc o strategii, jak często jesteś w stanie wycofać się z codziennej listy zadań i zastanowić się, w jaki sposób możesz poprawić ogólny kierunek rozwoju swojej firmy? Jesteś osobą przytłoczoną zadaniami i nigdy nie masz czasu? Jeśli należysz do tej kategorii, oparcie się na ramieniu zewnętrznego działu marketingu może pomóc odkryć na nowo Twoją lepszą wizję firmy.

Nie możesz ulepszyć swojej kampanii, jeśli wszystko, co kiedykolwiek robisz, to eliminowanie zadań niskiego priorytetu. Pozwól aby agencja od outsourcing marketingu zajęła się bieżącymi działaniami, a Ty zajmij się rozmyślaniem nad optymalną strategią, ponieważ znasz swoją branżę najlepiej.

Wyniki marketingowe nie są zadowalające

Jeśli czujesz rozczarowanie wynikami marketingowymi, równie dobrze możesz zlecić swoją kampanię doświadczonej agencji marketingowej. Jeśli jednak już tracisz grunt, nie masz nic do stracenia, ale sporo do zyskania. Jeśli po kilku miesiącach nadal nie widzisz oczekiwanych rezultatów, zwykle łatwiej jest zakończyć umowę z agencją od outsourcingu marketingu niż zwolnić pracownika na pełen etat (zwłaszcza w małej firmie).

Jeżeli wyniki działań marketingowych nie będą satysfakcjonujące – z jakiegokolwiek powodu – dlaczego nie dać szansy firmie zewnętrznej? Marketing zewnętrzny jest tym czego szukasz!

outsourcing marketingu

Marketing wewnętrzny vs marketing zewnętrzny

Nie zawsze musisz wybierać między marketingiem wewnętrznym a marketingiem zewnętrznym. W rzeczywistości strategie marketingu hybrydowego stają się coraz bardziej popularne, zwłaszcza w małych, ale rozwijających się przedsiębiorstwach, jak i dla średnich firm. Outsourcing marketing będzie wsparciem Twojego własnego działu marketingu. Jeśli zauważysz, że Twoja firma wykazuje niektóre z wyżej wymienionych znaków, możesz zacząć zlecać część albo całość swoich działań marketingowych firmie zewnętrznej. 

Marketing zlecony na zewnątrz jest ważnym wyborem, dzięki któremu firmy nadążają za tempem zmian na rynku

Podczas gdy niektóre przedsiębiorstwa używają go do zaspokojenia odrębnych, krótkoterminowych potrzeb, np. działań promocyjnych nowej usługi czy produktu. Inne z kolei, zwracają się do zewnętrznych agencji marketingowych, aby zapewnić sobie rozwój i wydajność, których nigdy nie uzyskają przy pomocy własnych zasobów.

Niewątpliwym plusem jest fakt, że firma outsourcingowa, przy prowadzeniu działań marketingowych, oferuje również świeże spojrzenie na obsługiwaną firmę. Marketing zewnętrzny może być wielkim wsparciem dla Twojego biznesu.

Twój zewnętrzny dział marketingu

Jeśli jest szansa, że w najbliższej przyszłości będziesz korzystać z zewnętrznych zasobów marketingowych, jeżeli jeszcze tego nie robisz. Biorąc pod uwagę swoje potrzeby, skorzystaj z proponowanej przez nas bezpłatnej konsultacji.

Jako agencja świadcząca outsourcing usług marketingowych wystawiamy faktury VAT, zatem świadczone usługi marketingowe możesz wrzucić w koszty swojej firmy. Co równie ważne, umowa jaką z Tobą podpiszemy będzie na czas nieokreślony z miesięcznym wypowiedzeniem. Brzmi dobrze? Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji już dzisiaj.

Polecamy Raport Gemius: 77% internautów w Polsce kupuje online