Strategia marketingowa w internecie w 10 krokach

Strategia marketingowa w internecie

Marketing internetowy rozwinął się znacząco w ciągu ostatnich kilku lat. Już sama liczba biznesów online dołączających do grupy firm o ugruntowanej pozycji świadczy o ogromnym potencjale dochodowym przedsięwzięć internetowych. Chociaż w internecie jest mnóstwo możliwości biznesowych, odniesienie sukcesu w marketingu internetowym wymaga wysiłku i zasobów aby dotrzeć do potencjalnego klienta. Jak wykorzystać pełną moc marketingu internetowego do rozwoju Twojej firmy? Wyjaśniamy poniżej.

Dlaczego strategia marketingowa w internecie jest ważna

Marketing internetowy jest ważny, ponieważ pomaga sprzedawać produkty lub usługi. Najważniejsze w każdej firmie jest zarabianie pieniędzy, a marketing jest niezbędny do osiągnięcia tego celu. Bez marketingu wiele firm by nie istniało, ponieważ to właśnie marketing jest siłą napędową sprzedaży. Obecnie marketing online dotyczy wielu aspektów działalności, w tym rozwoju produktu, metod dystrybucji, sprzedaży i reklamy.

10 etapów strategii marketingowej online

Strategia marketingu w internecie, to zbiór wszystkich Twoich decyzji i działań na każdym etapie rozwoju firmy. Plan strategii marketingowej pomaga również w opracowaniu i wdrożeniu solidnych strategii dla biznesu oraz ocenie wyników, rezultatów działań marketingowych. Strategia e-marketingowa powinna określać mierzalne cele oraz wyznaczać i wdrażać nowe działania marketingowe.

strategia marketingowa w internecie

1. Poznaj swoją niszę

Ponieważ marketing internetowy, to naprawdę szeroka dziedzina, ważne jest, aby wiedzieć, kim jest Twój klient i jakie są jego potrzeby. Wiele firm prowadzi badania konsumenckie i rynkowe, aby zrozumieć sposób myślenia, preferencje i wzorce zakupowe swoich potencjalnych klientów.

Jako przedsiębiorca lub osoba zarządzająca firmą musisz kierować swoje działania na określony rynek/odbiorców (niszę), po prostu nie do wszystkich. Znajdzie to odzwierciedlenie w doborze słów kluczowych, których użyjesz w swojej kampanii SEO i SEM.

2. Stwórz internetowy plan marketingowy

Proces tworzenia strategii marketingowej informuje o wszystkich Twoich decyzjach i działaniach na każdym etapie. Pomaga również w opracowaniu i wdrożeniu przemyślanej strategii marketingu oraz ocenie wyników, rezultatów Twoich działań.

Twój plan marketingu internetowego powinien podkreślać mierzalne cele działań marketingowych. Co najważniejsze, należy zintegrować swój biznesplan dotyczący marketingu internetowego z istniejącym biznesplanem firmy i upewnić się, że jest on zgodny ze średnio- i długoterminowymi celami biznesowymi. Określenie celów ma duże znaczenie dla rozwoju każdego przedsiębiorstwa.

3. Poznaj swoich konkurentów

Rozprzestrzenianie się firm internetowych i postęp w technologiach marketingowych sprawiły, że marketing internetowy stał się bardzo konkurencyjny. Już sama liczba firm o ugruntowanej pozycji w internecie stanowi wyzwanie dla podmiotów wchodzących na rynek. Jeśli chcesz rozwijać swoją firmę i wejść na szczyt swojej niszy marketingu internetowego, musisz znać swoich konkurentów, szczególnie ich mocne i słabe strony.

Aby poznać swoją konkurencję, musisz przeprowadzić analizy rynkowe i przeanalizować informacje o produktach, usługach, cenach, polityce konsumenckiej i propozycjach wartości konkurencji. Mając wszystkie te informacje pod ręką, będziesz w stanie podjąć świadomą decyzję i przeprowadzić skuteczną strategię marketingową.

4. Stwórz profesjonalną stronę internetową 

Strona internetowa Twojej firmy to punkt wejścia do świata marketingu internetowego i opracowania strategii. Jest to pierwsza rzecz, którą widzą odwiedzający i konsumenci. Twoja strona internetowa powinna odzwierciedlać wartości Twojej firmy i dostarczać adekwatnych odpowiedzi nowym klientom, aby mogli podejmować szybkie decyzje.

Aby Twoja strona była użyteczna, musisz uwzględnić ważne sekcje, takie jak FAQ, funkcje komunikacji np. e-mail i chatbot, opisy produktów lub usług, referencje itp. Ważne jest tutaj stworzenie i utrzymanie profesjonalnego wizerunku Twojej firmy oraz kontaktu z klientami.

strategia marketingowa w internecie

5. Optymalizacja SEO, pozycjonowanie strony i SEM

Aby zwiększyć widoczność, musisz przeprowadzić audyt oraz optymalizację SEO swojej witryny. Upewnij się, że używasz odpowiednich słów kluczowych na swoich stronach, w celu zwiększenia rankingu w wyszukiwarce Google. Należy także wzmocnić swoje kampanie SEM odpowiednimi formami marketingu internetowego, takimi jak kampanie reklamowe PPC.

Aby przyspieszyć pozycjonowanie stron i uzyskać dobre rankingi, skonsultuj się z firmą świadczącą usługi marketingu internetowego, która pomoże Ci zarządzać kampaniami SEO i SEM. Strategie marketingowe nie mogą obejść się bez współpracy z Google.

strategia marketingowa w internecie

6. Korzystaj z Social Media

Bez wątpienia marketing w mediach społecznościowych, to szybko rozwijający się aspekt marketingu internetowego. Służy głównie w celu nawiązania kontaktu i budowania relacji. Niemniej, ma potencjał do generowania ogromnej sprzedaży i przychodów dla biznesu. Siła narzędzi marketingu w mediach społecznościowych tkwi w uniwersalnej atrakcyjności i ogromnej ekspozycji, jaką zapewniają markom.

Poznaj swoich odbiorców

Zanim wskoczysz w modę Social Media, poświęć trochę czasu na poznanie demografii rynku i właściwych kanałów mediów społecznościowych, aby dotrzeć do docelowych odbiorców. Gdy już poznasz swoich potencjalnych klientów, utworzyć firmowe konta w media społecznościowe dla swojej firmy np. na Facebook, LinkedIn, czy Instagram. Wykorzystaj je do zaangażowania istniejących i nowych użytkowników. Ważnym narzędziem pozyskującym klientów online są kampanie marketingowe w Social Mediach.

E-mail marketing jest integralnym elementem dzisiejszej strategii marketingu internetowego. Jest nie tylko tani, ale także bardzo skuteczny, jeśli jest właściwie stosowany i dostosowany do potrzeb klienta. Dużo łatwiej jest wysyłać promocyjne wiadomości e-mail do obecnych i potencjalnych klientów niż korzystać z poczty bezpośredniej w tym samym celu.

Oprogramowania

Istnieje wielu dostawców oprogramowania do obsługi poczty e-mail (takich jak Mailerlite, czy GetResponse), którzy zapewniają zaawansowane funkcje gwarantujące lepsze współczynniki klikalności i sukces marketingowy. E-mail marketing jest w znacznej mierze wykorzystywany w strategii marketingowej sklepów internetowych, ale nie tylko. Istnieje wiele branż, choćby usługowych, dla których mailing jest świetną opcją w celu podtrzymywania relacji z klientami. Jeśli nie korzystasz jeszcze z e-mail marketingu, to najwyższy czas, aby zacząć i wykorzystać to narzędzie wdrażając strategię marketingową.

8. Monitoruj i analizuj dane online

Marketing internetowy ma kilka kluczowych wskaźników, które należy od czasu do czasu analizować, aby rozwijać swój biznes online. Te wskaźniki są niezbędne dla strategii komunikacji marketingowej w sieci. Jeśli chcesz rozwijać swój biznes, pozyskiwać nowych klientów, musisz monitorować i przeprowadzać analizy efektywność Twoich działań: źródła ruchu w sieci, czego klienci szukają na stronie, wyświetlenia strony, ROI, świadomość marki, generowanie leadów.

To tylko wybrane z kluczowych wskaźników marketingu internetowego, które pomogą Ci dowiedzieć się, jak działa Twoja witryna i co należy poprawić. Na początek polecamy Google Analytics, które jest potężnym narzędziem do mierzenia, analizowania i raportowania wydajności witryny.

strategia marketingowa w internecie

9. Stwórz jednolity i spójny przekaz marki

Twoja marka jest potężnym czynnikiem w procesie sprzedaży i marketingu. Może przyciągać klientów i czynić ich lojalnymi lub odpędzać. Musisz wiedzieć, że Twoja marka znajduje odzwierciedlenie na kilka sposobów: w interfejsie użytkownika Twojej witryny, w Twoich odpowiedziach, a nawet obsłudze klienta oraz sposobie, w jaki angażujesz klientów lub obserwatorów w mediach społecznościowych.

Utrzymaj jednolity przekaz marki

Jeśli wykorzystujesz w swojej firmie marketing internetowy i korzystasz z wielu kanałów komunikacji online, musisz stworzyć i utrzymać ujednolicony przekaz marki. Strategia komunikacji marketingowej marki dotyczy nie tylko tego, co komunikujesz swoim odbiorcom, ale także tego, co Twoi odbiorcy i konsumenci wiedzą i czego doświadczają dzięki Twoim zabiegom online. Upewnij się, że odwiedzający Twoją firmę online i lojalni konsumenci poznają ją z najlepszej strony i zobaczą jej ujednolicony, spójny przekaz.

10. Obserwuj swój wizerunek w Internecie

Zarządzanie reputacją jest integralną częścią marketingu internetowego, która pomaga w szybkim i profesjonalnym radzeniu sobie z potencjalnie szkodliwymi problemami. Właściwie nie możesz rozwijać swojej marki, jeśli Twoja firma ma złą opinię. Wizerunek marki, to nie tylko opinie ludzi na temat Twojej firmy w mediach społecznościowych, to także fakt, jak odnosisz się do swoich klientów i potencjalnych klientów, czyli odbiorców Twoich komunikatów.

Zwróć uwagę na obawy potencjalnych klientów

Upewnij się, że chronisz prywatność konsumentów i utrzymujesz z nimi dobre relacje. Ponieważ dla wielu przedsiębiorców jest to niezrozumiała strefa, zaleca się skonsultowanie lub nawet zatrudnienie firmy zajmującej się marketingiem w sieci. Agencja opracuje i wdroży odpowiednią strategię marketingową oraz dobry plan zarządzania reputacją Twojej firmy. Pamiętaj, kiedy tracisz dobry wizerunek, zmniejsza się ruch na stronie i sprzedaż produktów lub usług.

Warunki strategii marketingowej online

Strategia marketingu w sieci, to zestaw zaplanowanych działań wykonywanych online w celu osiągnięcia określonych celów biznesowych. Mówiąc prościej, oznacza to wykonywanie spójnych działań we właściwym czasie za pośrednictwem najbardziej odpowiednich kanałów online w celu zwiększenia przychodów i poprawy relacji z odbiorcami.

Technologia

Marketing cyfrowy odnosi się do terminu używanego do powiązania technik marketingowych z technologiami cyfrowymi. Strategia marketingowa online jest używana w odniesieniu do praktyk marketingowych online, takich jak np. SEO, pozycjonowanie, kampanie Google Ads, reklamy w mediach społecznościowych, Content Marketing, tworzenie stron internetowych, e-mail marketing, copywrting, analizy i wszystkie inne formy marketingu jakie ma do zaoferowania internet.

Sprawdź także: Strategia marketingowa

strategia marketingowa w internecie

Podsumowanie

Niezależnie od tego, czy już masz swoją działalność online, czy dopiero próbujesz wprowadzić swoją firmę do internetu, musisz nauczyć się i zrozumieć podstawy marketingu internetowego. Prawda jest taka, że ​​w marketingu internetowym mamy o wiele więcej opcji niż w tradycyjnym marketingu. Istnieją również usługi e-marketingowe, które mogą pomóc przy tworzeniu strategii marketingu w sieci i rozpoczęciu kampanii w sieci. Jeśli wykorzystasz pełny potencjał internetu, możesz znacząco zwiększyć przychody.

Planujesz działania marketingowe w internecie?

Poznaj naszą ofertę i skorzystaj z bezpłatnej konsultacji już dzisiaj. Nie zwlekaj, wyprzedź swoją konkurencję!