Przed nadejściem internetu i e-commerce to m.in. gazetki były ważnymi narzędziami, które wykorzystywano w celu sprzedania swoich towarów bez posiadania witryny sklepowej. Obecnie, za pomocą dostępnych platform i aplikacji do sprzedaży, dosłownie każdy może zarobić dodatkową gotówkę, sprzedając prawie wszystko bez konieczności wychodzenia z domu. Niemniej, z najważniejszych pytań dotyczących handlu online brzmi: gdzie sprzedawać w internecie oraz jak sprzedawać w internecie?
Sprzedaż internetowa całkowicie zmieniła sposób w jaki myślimy oraz zakładamy firmy. Według raportu Geminus “E-commerce w Polsce” okazuje się, że 77 % internautów robi zakupy online co sprawia, że strony internetowe stają się coraz bardziej lukratywną opcją sprzedaży własnych produktów.
Spis treści:
Jaki masz plan na biznes?
Czy jesteś hobbystą, który chce sprzedawać sprzęt audio? Może masz sklep z produktami np. kosmetykami, ubraniami, czy sprzętem elektronicznym i chcesz dotrzeć do większej liczby klientów? Oferujesz usługi np. jesteś radcą prawnym, stomatologiem, księgową? Masz kontakty i możesz otrzymać produkty w cenach hurtowych? A może cenisz sobie feng shui i chcesz uporządkować swoją przestrzeń życiową sprzedając większość swoich rzeczy?
Bez względu na to, jaki jest Twój cel lub co sprzedajesz, na pewno istnieje kanał sprzedaży, który będzie dla Ciebie idealny. Przygotowaliśmy zestawienie najpopularniejszych i skutecznych narzędzi oraz platform do sprzedaży produktów online. Dowiedz się gdzie sprzedawać w internecie!
Zorganizowani sprzedawcy sprzedają w wielu kanałach
Zacznijmy od tego, że sprawna sprzedaż online, to głównie oferowanie swoich produktów lub usług na więcej niż jednej platformie. Wyobraź sobie, że sprzedaż wielokanałowa jest jak okrąg. Twój sklep internetowy e-commerce służy jako centrum dla Twojej firmy, w którym możesz w pełni zaprezentować swoją markę i informacje o firmie w przestrzeni internetowej. Szprychy koła to poszczególne kanały, w których sprzedajesz swoje produkty albo usługi, m.in. w Google, czy w mediach społecznościowych.
Najlepsza platforma do sprzedaży online
Nie można jednoznacznie stwierdzić, która forma sprzedaży w internecie jest najlepsza, i które kanały sprzedaży internetowej będą dla Ciebie odpowiednie. Tak naprawdę zależy to od tego co chcesz sprzedawać w internecie i co chcesz osiągnąć dzięki swojej sprzedaży oraz czy planujesz założyć własny sklep internetowy?
Każda platforma ma swoje zalety i wady, więc opłaca się przeprowadzić analizę różnych platform przed podjęciem decyzji, której użyjesz do prowadzenia sprzedaży online . Jeśli myślisz o działalności gospodarczej w dowolnej branży rozważ założenie własnego sklepu internetowego bazując na WooCommerce czy PrestaShop, aby nie ograniczać swojej sprzedaży internetowej do zatłoczonego Allegro, czy Amazon. Funkcją dobrze prowadzonego sklepu internetowego jest przecież sprzedaż.
Sklep internetowy vs platformy sprzedażowe
Sprzedaż online zarówno na platformach sprzedażowych, jak i i prowadzenie sklepów internetowych to wyzwanie. Jeśli myślisz o sprzedaży np. na Allegro, tak odpowiedz sobie na pytania: Ilu użytkowników ma ta platforma? Im więcej użytkowników, tym więcej potencjalnych klientów dla Twojej firmy. To prawie zawsze dobrze! Ilu sprzedawców ma platforma? Im więcej sprzedawców (szczególnie sprzedawców w Twojej niszy), tym większą będziesz mieć konkurencję. Dobrym pomysłem jest porównanie liczby sprzedawców z liczbą potencjalnych klientów.
Opłaty na platformach sprzedażowych
Jakie opłaty musisz uiścić? Platformy sprzedażowe, dostępne na polskim rynku, dają pewne możliwości, np. można założyć na nich darmowe konto. Niemniej, na niektórych platformach każda sprzedaż oznacza prowizję właśnie dla tej platformy. Ponadto, aby skutecznie sprzedawać na dedykowanych witrynach sprzedażowych, należy reklamować swoje towary, aby nie zniknąć w gąszczu licznej konkurencji. Wykonaj obliczenia, aby określić, ile będzie kosztować Cię usługa prowadzenia działań. Poza tym, załóż darmowe konto na wybranej platformie, aby zobaczyć, czy spełnia ona Twoje oczekiwania.
Własny sklep internetowy
Jeśli sprzedaż internetową planujesz kierować na własną witrynę sklepową, to przede wszystkim oznacza niezależność, także finansową, jak i brak pośredników (platform sprzedażowych). Poza początkową inwestycją w stronę sklepu, rocznymi opłatami za stronę np. za domenę, hosting (zwróć szczególną uwagę na oferty firm hostingowych, ceny niektórych potrafią być bardzo wygórowane!), czy opłatę za bezpieczne płatności online. Oczywiście na sprzedawcy ciąży obowiązek posiadania kasy fiskalnej.
Ponadto, prowadzenie sprzedaży w internecie za pomocą strony www, to ostatecznie łatwy sposób na dotarcie do grupy docelowej. Sklep online daje wiele możliwości.
Gdzie sprzedawać w internecie - pomyśl o sklepie internetowym
Jeśli Twoim celem nie jest jednorazowa sprzedaż, planujesz otworzyć sklep internetowy, tak ważnym krokiem jest odpowiednia strona www. Dlaczego witryna jest ważna? Niektóre kanały sprzedaży online umożliwiają publikowanie produktów, nawet jeśli nie masz strony www, podczas gdy inne wymagają utworzenia sklepu internetowego, przed skorzystaniem z danego kanału.
Jednak zdecydowanie zaleca się posiadać własny sklep internetowy do prowadzenia sprzedaży online. To dodaje autorytetu Twojej marce, wzbudza zaufanie i ułatwia klientom znalezienie Cię w gąszczu innych sklepów w internecie. Posiadanie własnego sklepu internetowego pozwoli Ci w pełni wykorzystać narzędzia sprzedaży internetowej. Nie posiadając sklepu internetowego ograniczasz swoje możliwości sprzedażowe.
Czy masz pewność, że dana platforma będzie istnieć za 5 lat?
Niektóre platformy są bardziej dostosowane do określonych rodzajów produktów, zatem nie ma co się zastanawiać, należy tam sprzedawać. Niemniej, aby zacząć sprzedawać online i, przede wszystkim, myśleć o biznesie przyszłościowo, należy wziąć pod uwagę szereg możliwych scenariuszy.
Scenariusze są nieodzownym elementem każdej strategii sprzedażowej. Zatem, zanim wybierzesz opcję dla siebie zastanów się czy są czynniki, które mogą zburzyć Ci biznes, nad którego rozwojem pracujesz wiele lat. Jeśli swoją przyszłość widzisz w sprzedaży internetowej pomyśl o tym, aby założyć sklep internetowy.
Jak niezawodna jest platforma, z której korzystasz?
Czy masz pewność, że platforma będzie istnieć za 5, 10, 15 lat? Trudno to stwierdzić, ale jeśli budujesz swoją firmę i bazę klientów na konkretnej platformie, to na pewno chcesz mieć pewność, że się utrzyma.
Jak dużą elastyczność daje platforma?
Niektóre platformy sprzedażowe online mają ścisłe wytyczne, których musisz przestrzegać. Jeśli popełnisz błąd, Twoje konto może zostać zawieszone. Natomiast z własną stroną internetową masz pełną swobodę. W własnym sklepie internetowym możesz pracować na swoich warunkach. Od Ciebie zależy, co jest dla Ciebie najlepsze. Gdzie sprzedawać w internecie? Poniżej znajdziesz sugestie od nas.
Popularne platformy sprzedażowe
1. Sprzedawaj w Google
Google jest najpopularniejszą wyszukiwarką, z której korzystają sklepy internetowe. Możesz docierać do stałych klientów jak i pozyskiwać wielu nowych. Czy nie byłoby wspaniale umieścić swoje produkty lub usługi na pierwszej stronie w wyszukiwarce? Możesz zacząć sprzedawać dzięki opcji Google Zakupy (głównie dla e-commerce), czy Google Ads, przesyłając informacje o produkcie za pomocą pliku danych zakupów. Te listy produktów pojawią się w wynikach wyszukiwania Google oraz w Zakupach Google. W sklepach internetowych drzemie wysoki potencjał sprzedażowy.
2. Sprzedawaj na Facebooku
Działania marketingowe w mediach społecznościowych, to codzienność. Facebook, to fantastyczna platforma społecznościowa do angażowania klientów i pomagania Twojej firmie stać się znanym. Czy wiesz, że możesz sprzedawać produkty bezpośrednio ze swojej strony biznesowej na Facebooku?
Twoja witryna może wysyłać oferowane przez Ciebie produkty do sklepu na Facebooku wraz ze zdjęciami produktów, ocenami w gwiazdkach, cenami i nie tylko. Oznacza to, że nie musisz osobno konfigurować swojego sklepu na Facebooku.
Twój sklep na Fejsie zostanie połączony z Twoją witryną, dzięki czemu będziesz mieć możliwość aby obsługiwać wszystkie sprzedaże na Facebooku i sprzedaż w witrynie z tego samego miejsca, zachowując stałą liczbę zapasów. Sprzedaż prowadzona w tych mediach społecznościowych, daje możliwość utrzymania synchronizacji. To sposób aby zaoszczędzić mnóstwo czasu i wysiłku.
3. Sprzedawaj na Instagramie
Jeśli mowa o Social Mediach, nie wypada nie wspomnieć o Instagramie. Sklep na Insta wymaga obecności sklepu na Facebooku. Gdy Twoja strona biznesowa na Fejsie będzie gotowa i Twoje produkty lub usługi będą dostępne do sprzedaży, możesz połączyć z nią swój profil biznesowy na Instagramie. Następnie musisz zatwierdzić swój profil na Instagramie na zakupy, co zwykle jest szybkim procesem.
Gdy to wszystko zrobisz możesz włączyć tagowanie produktów i zacząć wyróżniać swoje produkty w każdym tworzonym poście na Instagramie. Możesz także dodawać naklejki na produkty i korzystać z innych funkcji Instagrama. Ponieważ Instagram koncentruje się na obrazach, świetnie sprawdza się w przypadku marek, głównie e-commerce, z dużym naciskiem wizualnym.
4. Sprzedawaj na Pintereście
Gdzie jeszcze możesz sprzedawać przez internet? Pinterest to platforma, która oferuje udostępnianie treści, które setki użytkowników przeglądają każdego dnia. Niemniej, zdecydowana większość użytkowników Pinteresta to kobiety, a dokładniej ponad 70%. Jeżeli oferujesz produkty przeznaczone do zaspokojenia potrzeb mężczyzn, przemyśl sobie, czy Pinterest jest wartościową platformą sprzedażową dla Twojego biznesu.
Ludzie często przeglądają Pinterest w poszukiwaniu inspiracji, a dzięki pinom produktów poszczególne oferty są wyróżnione na obrazie, aby pomóc klientom kupić właśnie te produkty. Można także skorzystać z płatnej reklamy, co przyciągnie użytkowników do Twojej witryny.
5. Sprzedaż na Allegro
Jeżeli mowa o tym, gdzie sprzedawać w internecie, to pewnie przejdzie Ci przez myśl Allegro. Zatem, jeśli myślisz o działalności gospodarczej, która ma sprzedawać przez internet, a media społecznościowe oraz myśl o własnym sklepie online na dedykowanej witrynie, to zbyt dużo jak na początek, tak warto pomyśleć o Allegro.
Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją przygodę ze sprzedażą w internecie właśnie od Allegro. Przeważnie są to małe firmy stawiające pierwsze kroki w handlu internetowym. Niemniej, zdarzają się także duże i znane na marki, które radzą sobie bardzo dobrze na tej platformie sprzedażowej, pomimo, że posiadają własny sklep online.
Czy sprzedaż na Allegro jest dobrym pomysłem?
W przypadku sprzedaży internetowej na Allegro, jest to najpopularniejsza platforma sprzedażowa w naszym kraju. Niemniej, rozpoczęcie sprzedaży na Allegro oraz sukces, zależą tak naprawdę od wielu czynników. Przede wszystkim od sposobu prowadzenia działalności, możliwości i chęci rozwoju, pozyskiwania klientów, jak i reklamy oraz branży.
Wielu przedsiębiorców uważa, że Allegro to oszczędny sposób prowadzenia sprzedaży internetowej i właściwie to prawda. Trzeba jednak brać pod uwagę fakt, że platforma pobiera prowizję za każdy sprzedany produkt.
Ponadto, Allegro oferuje usługi płatnych reklam, Allegro Ads, a wiadomo, że bez reklamy nie ma dużej sprzedaży. Stawki różnią się od kategorii produktowych. Opłaty za sprzedaż na lokalnym Allegro to 7,9% wartości przedmiotu, a elektronika 4,9%. Aby dowiedzieć się jakie opłaty obowiązują w danej kategorii, należy skorzystać z kalkulatora opłat.
6. Sprzedawaj w serwisie eBay
Jeśli prowadzisz własną działalność i chcesz dotrzeć do zagranicznych klientów, tak pomyśl o platformie eBay. Miliony klientów codziennie odwiedzają ten serwis, szukając najlepszych ofert na tysiące rodzajów produktów.
Chociaż eBay jest najbardziej znany z aukcji, możesz również założyć tam witrynę sklepową, w której będziesz oferować asortyment przedmiotów po stałych cenach. Możesz skonfigurować szablony aukcji, aby Twoje produkty były zawsze publikowane w serwisie eBay z wybraną przez Ciebie ceną, niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na aukcje, czy na cenę Kup teraz.
7. Sprzedawaj na Amazon
Amazon jest jednym z największych firm na świecie i pierwszym przystankiem dla milionów codziennych kupujących. Stanie się odnoszącym sukcesy sprzedawcą na Amazon może być nieco bardziej skomplikowane, w zależności od rodzaju sprzedawanych produktów i tego, czy te produkty można już znaleźć na Amazon.
Niemal każdy może wystawić produkty na sprzedaż na Amazon. O ile marka nie ma ścisłej kontroli dystrybucji nad swoim produktem. Nie jest niczym niezwykłym, jeśli można znaleźć dziesiątki, jeśli nie setki sprzedawców oferujących te same produkty na Amazon. Ten napływ tworzy mocną konkurencję cenową, a także zachęty do ignorowania minimalnych cen reklamowych sugerowanych przez producenta zasad cen detalicznych.
Co sprzedawać w internecie - ograniczenia
Skoro już wiesz gdzie sprzedawać w internecie, pewnie zadajesz sobie pytanie, czy w ogóle możesz sprzedawać przez internet swoje produkty. Większość platform ma ograniczenia dotyczące rodzajów produktów, które możesz sprzedawać, zwykle w celu ochrony rynku przed niektórymi rodzajami odpowiedzialności. Jednak często możesz wykorzystać to ograniczenie na swoją korzyść.
Jak poradzić sobie z ograniczeniami?
Jeśli np. Twoja sprzedaż w internecie to oferta z e-papierosami, nastąpi konieczność trzymania tych niedozwolonych produktów poza Amazonem, ale nadal możesz sprzedawać np. kable do ładowarki i podobne akcesoria. Klienci, którzy znajdą Twoje produkty i zaufają Twojej marce, prawdopodobnie odwiedzą Twoją witrynę w poszukiwaniu innych produktów, których Amazon nie pozwoli Ci wymienić.
Możesz użyć tej strategii na dowolnym rynku, który zabrania niektórych produktów, jednocześnie zezwalając na powiązane produkty dodatkowe. Po prostu sprawdź warunki korzystania z usługi lub inne wytyczne sprzedawcy, aby dowiedzieć się dokładnie, co jest dozwolone, a co nie.
Zapoznaj się dokładnie z obowiązującym prawem, jak i polityką danej platformy, aby nie popaść w kłopoty. W tym biznesie istnieje wysokie prawdopodobieństwo popełniania błędów.
Ograniczenia w mediach społecznościowych
Na Facebooku (także na Marketplace), również występuje wiele ograniczeń, np. w branży produktów dla dorosłych, wszelkich używek, czy kampanii o tematyce zdrowia osobistego. Warto zatem sięgnąć do regulaminu Facebooka, zanim zdecydujesz się reklamę.
Potrzebujesz strony internetowej? Reklam Facebook/Instagram Ads, Google Ads?
Potrzebujesz pomocy specjalistów od sprzedaży online? Szukasz wsparcia przy prowadzeniu Twojego sklepu internetowego? Albo planujesz założenie sklepu online i potrzebujesz strony oraz porady? Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji i sprawdź jak możemy Ci pomóc w rozwoju Twojego biznesu w internecie!
Sprawdź także: Jak sprzedawać w internecie