Marketing internetowy to forma marketingu, która odbywa się wyłącznie online. Internet przyniósł zupełnie nowy rynek. Marketing cyfrowy stał się normą odnoszącego sukcesy biznesu, a jeśli nie będziesz w to zaangażowana / zaangażowany, Twoja firma nie będzie się rozwijać w przyszłości.
Marketing w internecie przynosi firmom wiele możliwości rozwoju. Przede wszystkim, prowadzi do większej sprzedaży. W końcu Twoim celem jako właściciela firmy jest zwiększenie zysków.
Oznacza to, że pojawianie się na m.in. na stronach internetowych, w social media, czy w wyszukiwarce Google, w obecnych czasach jest bazą dla wielu rozwojowych firm. Kampanie reklamowe mogą odbywać się za pośrednictwem smartfonów, laptopów, czy innych urządzeń cyfrowych oraz platform.
Jeśli chcesz aby w Twojej firmie wzrosła sprzedaż, koniecznie zapoznaj się z marketingiem cyfrowym i sprawdź jakie korzyści niesie dla biznesu!
Spis treści:
Marketing internetowy co to?
Termin marketingu internetowego odnosi się do wykorzystania kanałów cyfrowych do wprowadzania na rynek, reklamowania produktów i usług w aby zwiększyć liczbę potencjalnych klientów.
Ten rodzaj marketingu obejmuje korzystanie ze stron internetowych, urządzeń mobilnych, Social Media, wyszukiwarki Google i innych podobnych kanałów. Marketing internetowy daje dużo możliwości do rozwoju firmom.
Wykorzystanie marketingu online stało się popularne wraz z pojawieniem się Internetu w latach 90. W e-marketingu panują podobne zasady, co w marketingu tradycyjnym. Jest uważany za nowy sposób, w jaki firmy mogą zbliżać się do swoich potencjalnych klientów i rozumieć ich zachowania.
Strategiczne podejście marketingowe przedsiębiorstw często łączy marketing internetowy z tradycyjnym.
Dlaczego marketing internetowy jest ważny
Online marketing obejmuje wszelkie działania skierowane do konkretnej grupy docelowej za pośrednictwem dowolnej liczby kanałów cyfrowych.
Forma marketingu online jest najczęściej skierowana na stronę internetową i na media społecznościowe. Obejmuje działania na stronach wyników wyszukiwania Google np. wdrażając kampanie reklamowe Google Ads.
Marketing online to szeroka dziedzina, obejmująca przyciąganie nowych klientów za pośrednictwem takich narzędzi jak: e-mail marketing, marketing treści, wyniki wyszukiwarki Google, platformy Social Media itd.
Jednym z największych wyzwań, przed którymi stoi marketing internetowy, jest wyróżnienie się w świecie reklamy internetowej, który jest przesycony.
Personalizacja komunikatów marketingowych jest często kluczową strategią dla wielu branż.
Polecamy: Marketing salonu kosmetycznego
Korzyści marketingu internetowego
E-marketing odnosi się do wszelkich działań, które firma wykorzystuje do promowania swoich produktów i usług oraz zwiększania swojego udziału w rynku.
Aby odnieść sukces, marketing online wymaga połączenia umiejętności reklamy, sprzedaży i umiejętności dostarczania towarów użytkownikom końcowym.
Rozwój technologii i nowsze trendy zmusiły firmy do zmiany sposobu, w jaki sprzedawały swoje produkty lub usługi. Marketing internetowy nieustanie się rozwija, aby dopasować narzędzia pod zachowania użytkowników internetu.
Badania oraz wyniki kampanii pokazują, że ludzie coraz częściej skorzystają ze smartfonów niż z laptopów, czy komputerów stacjonarnych.
Większy zasięg
Tradycyjny marketing jest ograniczony geograficznie, a tworzenie kampanii o większym zasięgu może być trudne, kosztowne i czasochłonne. Jednak marketing internetowy skupia się w Internecie, co oznacza, że zasięg, jaki można dzięki niemu osiągnąć, jest ogromny.
Nawet mała lokalna firma ma możliwość dotarcia do swoich potencjalnych klientów w całej Polski, a nawet do odbiorców za granicą. Sieci reklamowe otworzyły przed firmami wiele możliwości rozwoju. Połączenie globalnego zasięgu i widoczności, to wielka szansa dla każdej firmy. Dlatego właśnie marketing internetowy stał się bardzo znaczący dla przedsiębiorców.
Zasięg lokalny
Chociaż globalny zasięg jest wielka zaletą marketingu internetowego, wpływa on również lokalną widoczność. Jest to szczególnie ważne, jeśli Twoi potencjalni klienci są w pobliżu.
Lokalne pozycjonowanie stron (SEO) i lokalna reklama internetowa są bardzo korzystne dla firm, które chcą przyciągnąć więcej klientów do swoich drzwi. E-marketing internetowy jest szansą dla biznesów lokalnych.
Niski koszt
Niezależnie od tego, czy chcesz promować swoją firmę lokalnie, na terenie Polski czy na arenie międzynarodowej, marketing internetowy jest opłacalnym rozwiązaniem. Pozwala nawet najmniejszym firmom konkurować z większymi firmami przy użyciu opracowanych strategii.
Agencja marketingu internetowego pomoże znaleźć odpowiednie rozwiązania w oparciu o Twój budżet oraz cele marketingowe. Nie każda forma marketingu online będzie odpowiednia dla każdej firmy, a niektóre mogą nawet wiązać się z większymi kosztami niż inne.
Precyzyjne targetowanie określonej grupy odbiorców
Nawet jeśli nie masz jeszcze wielu informacji dotyczących swoich odbiorców, tak marketing internetowy umożliwia pozyskanie cennych danych. Działania marketingowe online ukażą, którzy użytkownicy internetu będą odpowiedni dla Twojego biznesu.
Dzięki temu będzie można zoptymalizować odpowiednio kampanie reklamowe uwzględniając pozyskane dane i docierać do właściwych odbiorców.
Istnieje wiele różnych aspektów, które poddawane są analizie, np. słowa kluczowe w kwestii optymalizacji SEO w wyszukiwarce Google, reklamy Google Ads i płatność za kliknięcie (PPC), czy też informacje demograficzne w social mediach.
Wiele strategii
Istnieją różne strategie marketingu internetowego, które mogą być stosowane przez różne branże. Firma B2B, która zainteresowana jest zdobywaniem ogólnopolskich leadów może mieć zupełnie inną strategię niż lokalna firma B2C sprzedająca odzież.
Podczas gdy niektóre firmy mogą łatwiej odnieść korzyści z marketingu treści i SEO, inne mogą odnieść korzyści z kampanii reklamowych opartych na konwersji.
Kluczem jest zawsze analizowanie wyników, a z czasem wypracowanie lepszych taktyk oraz metod docierania do konkretnej grupy docelowej. Dobrze zrealizowana strategia e-marketingu to taka, która szybko się zmienia i dostosowuje w miarę zmieniających się potrzeb firmy.
Różne typy treści
Kolejną istotną zaletą marketingu internetowego są różne rodzaje treści, które pozwalają zaprezentować marki w wirtualnym świecie. W przypadku platform istnieje szeroki zakres typów treści, z których można wybierać odpowiedni dla danego biznesu, aby tworzyć skuteczne kampanie reklamowe w internecie.
Najpopularniejsze rodzaje treści: blog, podcast, e-mail, ebook, infografiki, posty w mediach społecznościowych, webinary.
Większe zaangażowanie właściwych odbiorców
Jedną z najważniejszych zalet w marketingu internetowym jest zwiększone zaangażowanie grupy docelowej. Marketing internetowy jest domyślnie zaprojektowany tak, aby był bardzo wciągający.
Użytkownicy mogą udostępnić post na blogu, zapisać film. Mogą również wejść w interakcję z Twoją witryną za pomocą kliknięcia w reklamę, za co oczywiście reklamodawcy płacą.
Najważniejsze a jest to, że wszystkie działania związane z marketingiem internetowym można zmierzyć. Dzięki temu można tworzyć jeszcze bardziej angażujące posty, aby wzmocnić budowanie świadomości marki lub zwiększyć sprzedaż.
Wiele firm decyduje się na angażujące formaty w swoich strategiach, dzięki temu łatwiej przekształcają zimny ruch w nowych klientów.
Analityka i optymalizacja
Kolejną ważną zaletą w marketingu internetowym jest analityka internetowa, która mierzy wyniki kampanii marketingowych w czasie rzeczywistym. Pomaga to zoptymalizować przyszłe kampanie reklamowe i naprawić ewentualne błędy.
Analiza działań marketingowych w internecie umożliwia również określenie źródła ruchu i przejęcie kontroli nad lejkami sprzedażowymi.
Rodzaje marketingu internetowego - narzędzia
Kanały marketingowe na internetowym rynku nieustannie się rozwijają. Poniżej kilka najczęściej wykorzystywanych narzędzi marketingu internetowego, które pomagają firmom wzmocnić swoje działania marketingowe.
Doświadczenie podpowiada, że najlepszą metodą optymalizacji reklamy internetowej jest korzystanie z kilku narzędzi. Wiele firm decyduje się na wielotorowe działania online. Kiedy marketing obejmuje wszelkie działania w internecie, taką operację nazwa się multi channel marketing.
Najpopularniejsze narzędzia, wykorzystywane w marketingu internetowym
Marketing stron internetowych
Strony www są centralnym elementem wszystkich działań związanych z marketingiem internetowym. Sam w sobie jest bardzo potężnym kanałem, ale jest także ważnym medium internetu potrzebnym do przeprowadzania różnych kampanii online.
Strona www powinna reprezentować markę, produkt, usługę w jasny i niezapomniany sposób. Powinna być szybka, przyjazna dla użytkowników oraz dla urządzeń mobilnych.
Pozycjonowanie stron internetowych / SEO
Marketing internetowy w wyszukiwarce Google, czyli pozycjonowanie stron, jest jednym najskuteczniejszych form pozyskiwania klientów.
Aby pozycjonowanie stron internetowych przyniosło określony skutek na wstępnie należy przeprowadzić audyt SEO, dzięki temu strona www będzie mogła zostać zoptymalizowana i gotowa do pozycjonowania w Google.
Pozycjonowanie odbywa się za sprawą optymalizacji SEO (usługa SEO) oraz wdrażania odpowiednich fraz dzięki usłudze copywrtiting. Dużą rolę odgrywa tutaj content marketing, który bazuje na odpowiedniej tematyce treści SEO.
Publikowany content na stronę internetową i zoptymalizowany pod SEO ma szansę dotrzeć do zainteresowanych tematem użytkowników internetu. Dzięki temu zwiększa się ruch bezpłatny na stronie, który może przynieść nowych klientów.
Reklama internetowa
Marketing internetowy dotyczy także reklam płatnych za kliknięcie (PPC- pay per click) umożliwia marketerom dotarcie do użytkowników Internetu na wielu platformach cyfrowych za pośrednictwem płatnych reklam.
Agencja marketingu internetowego może odpowiednio skonfigurować kampanie PPC np. reklamy Google Ads, reklama na Facebooku, reklama na Instagramie, reklama na LinkedIn.
Reklama online Google Ads, daje możliwość wyświetlanie reklam osobom wyszukującym hasła związane z produktami lub usługami. Ponadto, reklama banerowa np. Facebook Ads może segmentować użytkowników na podstawie ich cech demograficznych, zainteresowań lub lokalizacji.
Mamy tutaj także możliwość możliwość zmierzenia skuteczności działań.
Marketing treści (Content marketing)
Celem content marketingu w e-marketingu jest dotarcie do potencjalnych klientów poprzez wykorzystanie treści. Treść jest zwykle publikowana na stronie internetowej, a następnie promowana w social mediach. Promowanie może odbywać się również za pomocą e-mail marketingu, pozycjonowania stron internetowych i optymalizacji SEO, czy w kampanii reklamowej online.
Narzędzia content marketingu obejmują blogi, e-booki, kursy online, infografiki, video marketing, podcasty i webinaria. Content marketing jest coraz bardziej popularnym narzędziem wykorzystywanym przez media społecznościowe w ramach video marketing np. na kanałach YouTube.
E-mail marketing
Marketing internetowy, to również e-mail marketing, który wciąż jest jednym z najskuteczniejszych kanałów związanych z marketingiem internetowym.
Wiele osób myli e-mail marketing ze spamem, ale nie o to chodzi w tym narzędziu. Ten rodzaj marketingu pozwala firmom na kontakt z potencjalnymi klientami oraz ze stałymi.
W e-marketingu wykorzystuje się różne kanały marketingowe, aby zbierać adresy mailowe do swojej bazy. Następnie za pośrednictwem marketingu e-mailowego tworzony jest lejek marketingowy, aby kontaktować się z potencjalnymi klientami i zamieniać ich w klientów.
Social Media marketing
Podstawowym celem kampanii w mediach społecznościowych jest świadomość marki i budowanie zaufania społecznego. Gdy zagłębimy się w marketing internetowy w mediach społecznościowych, można go użyć jako narzędzie do pozyskiwania potencjalnych klientów, a nawet jako kanału sprzedaży.
Ważną role odgrywa tu także content marketing, czyli tworzenie wciągających treści. Tworzenie kampanii w mediach społecznościowych może pomóc rozwinąć skrzydła Twojej firmie. Social media marketing wykorzystywany jest zarówno przez firmy z sektora B2C oraz B2B.
Kampanie SMS
Firmy i organizacje używają również z kampanii mobilnych, czyli za pośrednictwem wiadomości tekstowych SMS. Marketing mobilny narzędzie służy m.in. do wysyłania informacji o swoich najnowszych promocjach lub, w przypadku biznesów usługowych, w ramach przypomnień o wizycie.
Wyzwania marketingu internetowego
Marketing cyfrowy stawia przed dostawcami szczególne wyzwania. Przede wszystkim, coraz trudniej jest przyciągnąć uwagę odbiorców, ponieważ są oni coraz po prostu zalewani konkurencyjnymi reklamami.
Wyzwanie, jakim jest analiza danych i wykorzystywanie ich do działań, podkreśla, że marketing internetowy wymaga podejścia opartego na głębokim zrozumieniu zachowań konsumentów.
Dla przykładu, strategiczne podejście do działań online, może wymagać od firmy przeanalizowania zachowań użytkowników strony www, aby dowiedzieć się więcej o podróży klienta.
Cechy marketingu internetowego - dlaczego jest ważny dla Twojej firmy
Twoi klienci są online
Liczba użytkowników Internetu wzrasta każdego roku o ok. 10%. W 2021 roku liczba internautów Polsce wynosiła ponad 29 mln, a na świecie ponad 5 mld.
Wgląd w te statystki dają wyobrażenie o tym, że jest więcej osób, do których możesz dotrzeć ze swoimi produktami lub usługami, gdy zaczniesz stosować narzędzia marketingu internetowego.
Każda firma potrzebuje ekspozycji, aby znaleźć klientów, a rynek online to najlepszy sposób, aby to osiągnąć. Kiedy ludzie usłyszą o Twojej firmie, będą chcieli dowiedzieć się o niej więcej. Będą sprawdzać Twoją obecność online, aby wiedzieć, czy istniejesz.
Jeśli użytkownicy nie będą w stanie znaleźć informacji na temat Twojej działalności w internecie, prawdopodobnie stracisz potencjalnego klienta. Zaczną szukać oferty z branży i innych stron internetowych, oczywiście Twojej konkurencji , która działa online.
Taniej i szybciej
Działania e-marketingu są przystępniejsze cenowo niż marketing tradycyjny. Jeśli Twoje zasoby są ograniczone , może nie wystarczyć Ci pieniędzy na tradycyjną reklamę dla swojej firmy. Nawet konieczność drukowania ulotek w celu promowania produktu bądź usługi jest kosztowna i czasochłonna.
Ale dzięki informatyzacji społeczeństwa Twoja działalność może natychmiast rozpocząć oferowanie towarów bądź usług. Współpraca z agencją marketingową, która przeprowadzi analizy, a następnie posłuży się marketingiem online, tzn. wdroży odpowiednie z narzędzia, może być strzałem w dziesiątkę!
Jeśli oczywiście chcesz zadbać o zoptymalizowane koszty kampanii reklamowej, tak skorzystanie z pomocy specjalistów będzie dla Ciebie najlepszym rozwiązaniem. Wykorzystanie wielu różnych form marketingu internetowego pozwala osiągnąć wyniki znacznie szybciej.
Lepszy wynik ROI
Wiele firm twierdzi, że płatna reklama online, płatna zapewnia lepszy zwrot z inwestycji. Możliwe jest uzyskanie wyższego współczynnika konwersji, czy zwrotu z inwestycji, ponieważ większość Twoich klientów można zdobyć online.
Jeśli wiesz, kim są Twoi odbiorcy docelowi, tak odpowiednia strategia marketingowa, którą możesz opracować wraz z agencją interaktywną pomoże zamienić potencjalnych klientów w stałych klientów.
Twoja konkurencja już działa online
Twoi konkurenci ugruntowują się w Internecie, pojawiają się wysoko w wynikach wyszukiwania, ich strony www są pełne atrakcyjnych treści, działają w serwisach społecznościowych, piszą artykuły sponsorowane itd. Po prostu skupiają się na sprzedaży produktów lub usług bazując na formach reklamy online.
Online marketing daje możliwość sprawdzenia, co robi konkurencja i co trzeba wziąć pod uwagę. Dzięki tym oraz innym informacjom zaczerpniętych z analityki możesz wdrożyć dla swojej firmy skuteczny marketing! Są to niesamowicie przydatne informacje, aby stworzyć plan marketingowy.
Możesz wykorzystać tę wiedzę, aby lepiej prowadzić marketing Twojej firmy, stworzyć lepszą strategię przyciągania grupy docelowej, która może być Twoim potencjalnym klientem. Możesz pozyskać większy ruch dla Twojej witryny niż konkurencja.
Dostępne są specjalistyczne narzędzia marketingowe, z których korzystają agencje marketingowe wykorzystują je w celu wsparcia działań online swoich klientów. Niektóre z tych narzędzi pomagają firmom szpiegować ich konkurencję.
Zwiększenie wiedzy dotyczącej działań konkurencji, to m.in. poznanie strategii, które wdrażają dla swojej marki.
Nawiązanie interakcji i budowanie długoterminowych relacji z klientami
Kolejnym powodem, dla którego warto postawić na online marketing, jest budowanie relacji z klientami. Jednym z istotnych aspektów marketingu w internecie jest obsługa klienta. Oznacza to, że specjaliści budują relacje z klientami, docierając do nich, aby odpowiedzieć na ich pytania.
To sposób na rozwiązywanie ewentualnych problemów związanych z produktem lub usługą. Dzięki interakcjom można rozwiać wątpliwości potencjalnego klienta i sprawić, aby stał się stałym klientem. Budowanie długoterminowych relacji z klientami, może przyspieszyć rozwój biznesu.
Użytkownicy telefonów komórkowych
Miliardy ludzi używa smartfonów do wyszukiwania informacji, przeglądania serwisów społecznościowych. Korzystając z e-marketingu, masz szansę dotrzeć do tych osób.
Możesz tak naprawdę skorzystać z dowolnej formy marketingu, np. marketing społecznościowy, aby promować swoją firmę w taki sposób, aby dotrzeć do nowych odbiorców.
Społeczny dowód słuszności (Social proof) i case study a wizerunek firmy
Sprzedaż produktów w internecie jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Wśród najszybciej rozwijających się firm zaliczamy te, które mają dobre opinie np. w Google.
W dzisiejszych czasach ważne jest aby poinformować swoja grupę docelową, że inni też nabyli nasz produkt lub usługę i są bardzo zadowoleni.
Należy pokazać użytkownikom internetu, dlaczego powinni skorzystać właśnie z Twojej oferty i dlaczego zakup Twoich produktów lub usług cieszy się dużą popularnością.
W zależności od branży ważne będzie także stworzenie podstrony z case study opisującą jak Twój produkt lub usługa wpłynęła na danego klienta.
Produkt polecany jest dużo bardziej atrakcyjny. Takie działania prowadzone online przekonają użytkownika do zakupu produktu.
Ważnym narzędziem jest także influencer marketing, dzięki któremu mniejsze lub większe gwiazdy internetu zachęcają do zakupu produktów lub usług.
Influencer marketing jest wykorzystywany także w celu zwiększenia świadomości marki w ramach formy marketingu internetowego np. na Instagramie.
Czy warto inwestować w sprzedaż produktów i usług online?
Jak widać, e-marketing ma kluczowe znaczenie dla przetrwania dzisiejszych firm. Jeśli chcesz, aby Twoja firma się rozwijała, musisz pokazać swoją markę szerszemu gronu odbiorców. Marketing cyfrowy stworzono m.in. w celu przyciągnięcia nowych klientów, a wszelkie działania mogą początkowo wydawać się nieco trudne do zrealizowania.
Jeśli poświęcisz na to trochę czasu, zaczniesz współpracę z agencją marketingową, efekty działań marketingowych odczujesz bardzo szybko. Agencja interaktywna pomoże Ci w skutecznym dotarciu do klientów, dzięki temu Twoja firma zyska wiele możliwości rozwoju.
Poszukujesz wsparcia w marketingu internetowym w Twojej firmie?
W większości przypadków wynajęcie agencji zajmującej się marketingiem internetowym jest najlepszą decyzją.
Jako agencja specjalizująca się w marketingu online zapraszamy do skorzystania z bezpłatnej konsultacji marketingowej. Skontaktuj się z nami, wypełnij formularz, i przekonaj się co możemy dla Ciebie zrobić!
Polecamy Raport Gemius: 77% internautów w Polsce kupuje online